‘Ik heb een zwak voor underdogs’

Met Toppa en Online Leadbox helpt Gerrit Hopster (40) bedrijven om nieuwe klanten en collega’s te vinden. De Nijkerkse ondernemer richt zich daarbij bewust op wat kleinere mkb-bedrijven: zakelijke underdogs zonder torenhoge budgetten, eigen recruiters of marketingafdelingen. En dat heeft alles te maken met zijn persoonlijke verhaal…

Waar kom je vandaan?
Ik ben opgegroeid in buurtschap Diermen, tussen Putten en Nijkerk. Een relatief gesloten gemeenschap, met mensen die er al jaren wonen en elkaar goed kennen. Wij kwamen uit de Randstad. Mijn ouders leefden hier hun droom: buitenaf wonen op een boerderijtje. Maar we hoorden er niet echt bij. We waren anders, dachten anders. Daar is mijn zwak ontstaan voor underdogs. Omdat ik zelf heb ervaren hoe het is om niet van nature ergens bij te horen.

Wat kreeg je mee van huis uit?
Mijn vader was een wetenschapper. Hij kwam uit een calvinistisch gezin. Van hem kreeg ik mee dat je hard moet werken en je best moet doen. Ik moest zelf mijn fiets, scooter en rijbewijs betalen. Zo leer je de waarde van geld kennen, was het idee. Mijn moeder was kunstenares en lerares. Haar credo was: geld moet rollen, anders hadden ze het wel vierkant gemaakt. Ze was creatiever, vrijer en impulsiever. Die twee kanten zie ik in mezelf terug.

Leg eens uit?
Aan de ene kant ben ik die calvinist die keihard werkt, die ervan geniet om aan een bedrijf te bouwen. Aan de andere kant heb ik ook die drang naar vrijheid en rust in mijn kop. Die rust vind ik aan het water. Ik zet mijn camper vaak neer aan het Randmeer. Ga ik een boekje lezen, met de hond spelen of me gewoon te pletter vervelen. Dat heb ik nodig, het is goed om de tijd af en toe te vertragen.

Hoe zouden mensen die je goed kennen jouw omschrijven?
Als een rasoptimist, denk ik. Ik heb mijn portie narigheid wel gehad in het leven, juist daardoor zie ik het leven als een cadeautje. Elke dag is een kans om er iets van te maken en zo leef ik ook. Ik ben onwrikbaar optimistisch, soms op het irritante af voor collega’s of mensen in mijn omgeving. Ik zie echt ook wel uitdagingen of problemen, maar ik kan ze goed relativeren.

Hopster begon zijn loopbaan als fotograaf bij een reclamebureau. Later ging hij als managementtrainee aan de slag bij Wegener, het huidige DPG Media. Daar zette hij met andere ‘jonge honden’ de online sales afdeling op, zijn eerste stappen in de wereld van online marketing.

Beschrijf die periode eens.
Het waren de beginjaren van het internet. Wegener was een echt krantenbedrijf dat ineens ook veel content online zette. Dat leverde een enorm bereik op, maar wat ontbrak was een businessmodel. Tegelijkertijd was er een ander probleem: Wegener had honderden accountmanagers op de weg door heel het land, maar het kost moeite om voor hen afspraken in te plannen. Wij dachten: wat als we bedrijven nou zover krijgen om zélf contact met ons op te nemen? Dan kunnen we die accountmanagers namen en telefoonnummers geven van ondernemers die graag met hen in gesprek willen. Die twee zaken brachten we bij elkaar. We spraken honderden ondernemers om in kaart te brengen waar ze tegenaan liepen en wat ze nodig hadden. En leerden wat er nodig was om ze met online advertenties te verleiden. Daar is de basis gelegd voor Online Leadbox.

Waarom besloot je om ondernemer te worden?
Ik heb altijd wel die drang naar autonomie gehad. Om niet afhankelijk te zijn van anderen, mijn eigen keuzes te maken. Toen Wegener in 2014 de keuze maakte om zich weer te focussen op de kranten, besloot ik de sprong te wagen. Ik was nog jong, had geen verplichtingen en de timing was perfect. We zaten midden in de economische crisis, dus veel bedrijven waren op zoek naar klanten.

Online Leadbox werft potentiële klanten voor bedrijven. Dat doet de Nijkerkse onderneming door via online advertenties en sociale media campagnes leads te verzamelen. Online Leadbox maakt daarbij gebruik van big data en inzichten uit de gedragspyschologie. Vier jaar later richtten Hopster en zijn compagnon Freddy Bouw Toppa op, dat met dezelfde aanpak nieuwe collega’s zoekt voor je bedrijf.

Jullie richten je op mkb-bedrijven, waarom?
Als het gaat om sales en recruitment moeten mkb’ers opboksen tegen grote bedrijven met eigen specialisten en diepe zakken. Ze zijn dus al de underdog. Daar komt bij dat het een wereld is die ze meestal niet goed snappen. Ze zoeken dus externe hulp, maar worden daarbij regelmatig belazerd. Ik hoor van klanten verhalen over recruiters die voor 15.000 euro een nieuwe collega bij je plaatsen en na een jaar die medewerker doodleuk opbellen en verleiden om weer te switchen van baan. Dat is malafide in mijn ogen, dat doe je dus niet.

Oké, dat doe je dus niet. Maar wat onderscheidt jullie van degelijke partijen in de markt?
Wat wij belangrijk vinden is dat er ook een kwalitatieve match is. Of je nu collega’s of klanten zoekt, je hebt niets aan kandidaten of leads die niet bij jouw cultuur of dienstverlening passen. Daarom werken we in onze campagnes met de DISC-persoonlijkheidstypen, die onder meer iets zeggen over hoe mensen informatie opnemen, beslissingen nemen en waar ze hun aandacht op richten.

Een tweede punt dat belangrijk voor ons is, is dat we bedrijven fundamenteel versterken en ondernemers helpen om zelf weer de handen aan het stuur te krijgen als het gaat om sales of recruitment. Als we eenmaal een wervingsblauwdruk voor een vacature hebben, kan je volgend jaar met een druk op de knop een extra collega werven of drie mensen voor dezelfde functie zoeken zonder dat je kosten ook drie keer zo hoog worden. We maken het dus schaalbaar voor je. Alle campagnes doen we trouwens in naam van jouw bedrijf, waardoor ze ook bijdragen aan je bekendheid.

Wanneer zijn Toppa en Online Leadbox in jouw ogen succesvol?
We hebben twee getallen waar we op sturen: medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid. Elke maand meten we hoe medewerkers denken over hun werk en ons als werkgever. Aanvullend spreek ik elke twee maanden alle collega’s. Ik stel dan vier vaste vragen: welk cijfer geef je jouw baan, hebben we voldoende aandacht voor je, heb je voldoende invloed op werk en bedrijfsvoering en noem één ding dat volgens jou beter kan. Verder evalueren we elk klanttraject. Dat levert bijna altijd waardevolle inzichten op. De vraag die daar steeds onder zit is: hoe kunnen we jou het beste helpen? Ik geloof namelijk dat als je de ander goed helpt, je vanzelf groeit.

Wat is de belangrijkste les die je als ondernemer hebt geleerd?
Dat het beter is om te luisteren dan om zelf te praten. Je komt verder als je in gesprekken vooral vragen stelt. Toppa is bijvoorbeeld geboren doordat we met een klant om tafel zaten die ons zei: luister, ik heb nu wel even genoeg werk. Maar kan je me ook aan collega’s helpen?

Waar sta je nu en waar wil je nog naartoe?
In de afgelopen twee jaar zijn we steeds met 100% gegroeid. Dat klinkt leuk, maar is heftig. Het vraagt namelijk allerlei veranderingen in je organisatie. Dat soort zaken vragen veel tijd en aandacht. We zijn nu met zo’n 25 man en we willen de komende jaren niet heel hard meer groeien in kwantiteit, maar vooral in kwaliteit. Daarnaast willen we een nog betere dienstverlening ontwikkelen en nog relevanter worden voor klanten. We willen niet de grootste, maar de beste partner zijn voor mkb-bedrijven.

www.onlineleadbox.nl
www.toppa.nl

Geplaatst op: 30-11-2023

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.