Foodbedrijven gaan intensiever samenwerken

NIJKERK – Zesentwintig voedselmaakbedrijven uit de regio bundelen hun krachten verder in het samenwerkingsverband Food Production Cluster.  Met de samenwerking kunnen ze grote thema’s zoals innovatie en circulair werken beter oppakken.

Initiatiefnemers van het nieuwe cluster zijn de voedselmaakbedrijven die samen al de Food Academy Nijkerk (FAN) vormen. De FAN zorgt samen met Aeres voor regionaal praktisch onderwijs in de foodsector. De voedselmaakindustrie is sterk vertegenwoordigd in de gemeenten Barneveld, Scherpenzeel en Nijkerk. Dit bedrijfsleven en de gemeenten zetten samen in op een duurzame toekomst voor deze industrie in Regio Foodvalley.

Samen sterker
“Als voedselmaakbedrijven nog meer met elkaar samenwerken, levert dat op heel veel manieren voordelen op”, aldus Martine Onderdijk, voorzitter van het samenwerkingsverband Food Production Cluster. “Want samen zijn we slimmer en sterker. En kunnen we thema’s aanpakken zoals circulair werken, energie delen, het inrichten van korte ketens en het opleiden van personeel. Bovendien maken we zo nieuwe innovaties in de voedselsector mogelijk. Dat is winst voor ons allemaal: voor bedrijven, hun werknemers, voor consumenten en voor de gemeenten waar we gevestigd zijn.”

Basis van regionale economie
Mariëlle Broekman, wethouder economie van de gemeente Nijkerk: “Het is fantastisch dat de voedselmaakbedrijven deze stap maken. Zij vormen de basis voor een gezonde economie van de Regio Foodvalley en ver daarbuiten. Duizenden mensen hebben hun baan in deze industrie en de bedrijven die met voedselbedrijven samenwerken. Bovendien kunnen voedselbedrijven veel bijdragen aan maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid. En zij kunnen betaalbaar en verantwoord, gezond voedsel leveren. Ze staan bol van de kennis die ze kunnen inzetten voor nieuwe, innovatieve en duurzame ontwikkelingen.”

De samenwerking werd bekendgemaakt tijdens een bezoek van Micky Adriaansens, demissionair minister van Economie en Klimaat. Zij sprak met de voedselmakende bedrijven, regiogemeenten en Aeres over kansen en uitdagingen voor de voedselmaakindustrie. Het concurrentievermogen en de ketensamenwerking waren de twee onderwerpen die centraal stonden.

Geplaatst op: 04-06-2024