Winkelleegstand in Nijkerk stabiliseert

NIJKERK – De economie draait op volle toeren, consumenten hebben meer te besteden en de omzet van detailhandelbedrijven stijgt. Maar dat vertaalt zich vooralsnog niet in de Nijkerkse etalages. De winkelleegstand bleef vorig jaar steken op 7,4 procent.

Dat blijkt uit cijfers van retailonderzoeker Locatus. Het aantal lege winkelmeters is maar een fractie lager dan in 2017, toen de winkelleegstand in Nijkerk sterk daalde van 9,8 naar 7,6 procent. Dat lijkt nu een eenmalige opleving te zijn geweest.

Landelijk beeld
De winkelleegstand in Nijkerk ligt wel lager dan elders in Nederland. Gemiddeld staat in de Nederlandse winkelstraten 8,0 procent van het winkeloppervlak leeg. De problemen zijn vooral groot aan de randen van Nederland en in krimpregio’s. Ook doen de winkelstraten in grote steden het aanzienlijk beter dan winkelcentra in middelgrote gemeenten.

Faillissementen
Mogelijk loopt de leegstand binnenkort weer verder op, na faillissementen van grote retailketens als CoolCat, Op=Op Voordeelshop en Intertoys. Die laatste keten verdwijnt uit het straatbeeld in Nijkerk. Franchiseondernemer Henk van Boeijen besloot onlangs over te stappen naar de formule van concurrent Top1Toys.

Detailhandelsbeleid
De gemeente Nijkerk zit ook met de leegstand in haar maag en werkt momenteel aan een nieuwe detailhandelsvisie. Ondernemers konden onlangs meedenken over de nieuwe visie en werden geïnformeerd over de uitkomsten van een onderzoek naar de bestedingen van winkelend publiek.
Daaruit bleek dat Nijkerkers relatief veel van hun niet-dagelijkse boodschappen buiten Nijkerk (35%) of online (22%) bestellen. Ook dalen de bestedingen in de winkelstraten van Nijkerk en Hoevelaken licht en neemt de waardering van shoppers langzaam af.

Geplaatst op: 18-06-2019