‘Wijziging in strategie doorslaggevend’

NIJKERK – Wat doe je als bedrijfsmakelaar wanneer een drie verdiepingen tellend bedrijfspand deels onverhuurd blijft? Dan pas je de strategie aan. Dat is wat Domicilie Bedrijfshuisvesting deed, met als resultaat een nieuwe huurder voor de eerste verdieping van de Van ’t Hoffstraat 26 in Nijkerk.

Namens Domicilie Bedrijfshuisvesting ging Hendrik de Boer als verhuurmakelaar anderhalf jaar geleden actief aan de slag om huurders te vinden voor de verdieping. “De entree van het pand wordt gedeeld door meerdere huurders. Ook de te verhuren verdieping zou door meerdere zakelijke partijen gebruikt kunnen worden. We hebben ook de nodige bezichtigingen gehad van belangstellenden uit deze categorie.” Dat Domicilie toch één partij wist te vinden die nu gebruikmaakt van de complete verdieping, was boven verwachting, geeft mevrouw De Meulemeester (de verhuurder van het pand) aan. “Het is een kantoor met veel potentie, maar ondanks dat zien en horen we om ons heen dat huurders niet per se in de rij staan.”

De vraag anno 2023De zoektocht naar nieuwe huurders nam dan ook de nodige tijd in beslag. Dat is mede te danken aan ‘het staartje’ van corona, dat voor relatief minder beweging in de kantorenmarkt zorgde. “Inmiddels zit er weer wat meer beweging in de markt, maar de vraag naar kantoorpanden is wel veranderd”, geeft Hendrik aan. “Het bedrijfsleven is inmiddels gewend aan hybride werken; deels vanuit huis en deels vanuit kantoor. De vraag anno 2023 richt zich voor Nijkerk vooral op kleinere kantoren of kantoorruimtes, met een vloeroppervlakte van bijvoorbeeld 100 of 200 m². Het is nu belangrijk dat je in een kantoor de ruimte hebt om elkaar te inspireren en te ontmoeten én je ziet dat kijkers meer op verduurzaming en mogelijkheden tot ‘co-working’ letten.”

Dat de 340 m² eerste verdieping van het pand verhuurd werd, is te danken aan een combinatie van succesfactoren. De Meulemeester: “Wij hebben gemerkt dat Domicilie Bedrijfshuisvesting een behoorlijk netwerk heeft opgebouwd en veel ingangen heeft waar ze goed en slim gebruik van maken. Een aanpassing van de verhuurstrategie op basis van de actuele marktontwikkelingen, gecombineerd met een goede online marketingcampagne, bleken een doeltreffende combinatie.”

Succesvol en plezierig verlopen
Het huurcontract werd in juli in het bijzijn van Hendrik en de verhuurders ondertekend door de nieuwe huurder, een landelijk opererende stichting. Daar gingen stevige onderhandelingen aan vooraf over huurprijs, looptijd en andere voorwaarden, blikt Hendrik terug. “En dat betekende ook intensief overleg met de klant. Eén van de uitdagingen was dat een stichting niet btw-plichtig is, wat natuurlijk de nodige financiële consequenties heeft voor de huurprijs. Al met al was het een uitdagende opdracht die van ons als makelaar de nodige expertise en kennis vroeg.” Mevrouw De Meulemeester sluit af: “Het is voor alle partijen erg succesvol én plezierig verlopen.”

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 30-11-2023