Nijkerkse foodbedrijven willen ‘clubhuis’

NIJKERK – Er moet een fysieke plek komen waar voedselproducerende bedrijven kunnen samenwerken en innoveren. Zo’n ‘clubhuis’ moet ook productieruimte bieden aan scale-ups.

Daarvoor pleit een groep koplopers uit de foodsector, waaronder de Nijkerkse bedrijven Ultrapak en Bieze Food Groep. Dat doen ze in een manifest en actieprogramma voor een nieuw te vormen Food Production Cluster.

Waar het clubhuis moet komen? Daar laten de koplopers zich niet over uit. De plannen lijken sterk op een eerder initiatief van Food Academy Nijkerk (FAN) uit 2021, om een Business Driven Campus te realiseren. Dat moest een ‘ontmoetingsplek’ worden ‘waar onderwijs, onderzoek en foodbedrijven samen komen’.

Opleiding met Nyenrode-status
De koplopers achter het manifest en actieprogramma willen ook samen aan de slag met een aanvalsplan voor de foodarbeidsmarkt. Het doel is om een internationaal erkende opleidingsomgeving te creëren op het gebied van Food & Techniek. Qua status nemen de foodbedrijven daarbij Nyenrode als uitgangspunt.

De bedrijven doen in het manifest een oproep aan andere partijen – bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen –  om aan te haken. “We zijn op zoek naar partners die bereid zijn om over hun grenzen heen te kijken en geloven in het collectief. Samen komen we verder in de productie van veilig, duurzaam en gezond voedsel dan we individueel zouden kunnen bereiken. En het potentieel dat we hebben rondom voedselproductie verder te verzilveren: baanbrekende technologieën, passende opleidingen en een gunstig ondernemers- en vestigingsklimaat voor de voedselproducerende sector.”

Vervolg op onderzoek
Het manifest en actieprogramma zijn een vervolg op een onderzoek van de gemeenten Nijkerk, Barneveld, Scherpenzeel en de Regio Foodvalley naar het Food Production Cluster. Dat is een cluster van (agro)foodbedrijven en toeleveranciers in het noordelijk gedeelte van Regio Foodvalley. Uit het onderzoek blijkt dat Nijkerk 27 voedselproducerende bedrijven telt. Samen zijn ze goed voor 2.430 banen. Dat is 10,3 procent van de totale werkgelegenheid in de gemeente Nijkerk.

Geplaatst op: 30-11-2023