Verwoestende brand gaf SELL Plastics kansen

In de ruime en lichte productiehal van SELL Plastics draaien de spuitgietmachines op volle toeren. In de machines wordt kunststofgranulaat gesmolten en onder hoge druk in een matrijs gespoten. Geavanceerde robots naast de machines verwerken de kunststof halffabricaten en eindproducten met grote precisie.

Klant en markt
De producten die uit de machines rollen vinden hun weg naar onder meer de agrisector, de verpakkingsbranche, de industrie en de bouw. Het zijn bijvoorbeeld luchtinlaatsystemen, kunststof kratten, rasters voor halfverharding of onderdelen voor een bekende heetwaterkraan. De gemene deler? Het gaat om producten die complex zijn om te maken of die te duur zijn voor transport over lange afstanden.“ Maak je bewaarbakjes voor de retail, dan concurreer je op kostprijs. De productie is daarom grotendeels verschoven richting Oost-Europa en Azië. Om die reden focussen wij ons op B2B-markten. Daar kunnen we met onze kennis waarde toevoegen, bijvoorbeeld door het engineeren van producten en ontwikkelen van custom matrijzen. Ook denken we mee over het verduurzamen van kunststofcomponenten, bijvoorbeeld door ze lichter te maken of door producten zo te engineeren dat ze aan het einde van de levenscyclus beter te recyclen zijn. Inmiddels is 60 procent van de grondstoffen die wij verwerken uit een gerecyclede stroom afkomstig”, vertelt algemeen directeur Hendrik-Jan Dullemond.

Opnieuw beginnen
Het productieproces van SELL Plastics is state-of-the-art. Dat heeft alles te maken met een fatale nacht, inmiddels ruim tien jaar geleden. Toen brandde het pand van het Nijkerkse spuitgietbedrijf volledig af. Normaal gesproken krijg je als maakbedrijf eigenlijk nooit de kans om helemaal opnieuw te beginnen, nu hadden ze bij SELL Plastics ineens een blanco vel voor zich. “Bij de herbouw kozen we voor hoogbouw met open ruimtes die vrij indeelbaar zijn. Dat maakte ons wendbaarder. Ook hebben we fors geïnvesteerd in duurzaamheid. Onze machines produceren bijvoorbeeld veel warmte. Die restwarmte slaan we op en gebruiken we in de winter om onze kantoren mee te verwarmen. We deden dat uit principe, maar met de huidige energieprijzen draagt het ook bij aan ons businessmodel”, vertelt broer en mede-directeur Robbert-Jan Dullemond. SELL Plastics besloot ook om volledig in te zetten op automatisering. “De meeste van onze spuitgietmachines zijn tegenwoordig bijvoorbeeld gekoppeld aan zesassige robots. Dat is voor een deel van onze producties niet nodig, maar daardoor kunnen we als het wel nodig is een complex product met dito automatisering op meerdere spuitgietmachines maken en korte leadtimes garanderen”, vervolgt Robbert-Jan.

Omzet vergroten
Ook op andere terreinen denken ze bij SELL Plastics continu na over hoe ze meer waarde kunnen toevoegen voor klanten. Zo bouwde SELL Plastics recent een extra warehouse met 4.500 pallet plekken. “We houden daar voor opdrachtgevers producten op voorraad. Dat is prettig voor hun liquiditeitspositie en zorgt voor kortere levertijden, waardoor klanten snel kunnen inspelen op marktveranderingen. Ook verzorgen we de assemblage en distributie van producten, die vaak rechtstreeks naar eindgebruikers gaan. Met zulke diensten kun je je als maakbedrijf onderscheiden in de markt en wordt je omzet niet begrensd door je machinecapaciteit.”

Dit artikel werd mogelijk gemaakt door de accountant van SELL Plastics, Schuiteman Accountants & Adviseurs.

www.schuiteman.com

Geplaatst op: 15-02-2023