Deze vragen helpen je vooruit

Er is iets wat succesvolle ondernemers verbindt. Iets wat ontzettend makkelijk is en tegelijkertijd toch vaak niet gebeurt. Dat is het stellen van de juiste vragen aan jezelf!

Vragen als: Wat wil ik bereiken dit jaar? Wat kan ik beter doen? En wat laat ik los? Het zijn vragen die je dwingen om kritisch te zijn naar jezelf en je rol in je bedrijf. De antwoorden helpen je om steeds nieuwe stappen te zetten.

Ook als het gaat om je business zijn er belangrijke vragen die iedere ondernemer zich wat mij betreft regelmatig zou moeten stellen. Is je verdienmodel wel toekomstbestendig? Is het tijd om te focussen? Kan je door samenwerkingen waarde toevoegen en je capaciteit vergroten ondanks de krapte op de arbeidsmarkt? En heb je al nagedacht over hoe je duurzaamheid in je bedrijfsvoering integreert, vastlegt en meetbaar maakt?

Allemaal vragen die vast wel eens door je hoofd gaan. Het helpt als je erover praat met anderen of je gedachten op papier zet. Dan worden ze namelijk concreter. Het dwingt je ook om ermee aan de slag te gaan in plaats van het voor je uit te schuiven. Zo voorkom je dat die strategische takenlijst in je hoofd steeds langer wordt.

Dat zie ik ook vaak gebeuren als het gaat om persoonlijke toekomstplannen. Misschien wil je het rustiger aan gaan doen. Of je bedrijf op termijn overdragen. Maar hoe dan, wanneer en wat is fiscaal het meest gunstig? Ook hier helpt het om een plan te maken.

Je zult merken dat je daardoor ook met andere ogen naar je organisatie gaat kijken. Hoe bind je bijvoorbeeld key-medewerkers aan je bedrijf? Daar zijn tal van mogelijkheden voor. Laat ze bijvoorbeeld meeliften in het resultaat met certificaten van aandelen of een omzetgebonden bonus. Je kunt het zelfs zo vormgeven dat je via participatie een kapitaalinjectie realiseert om je bedrijf verder te laten groeien.

Volop stof tot nadenken. Ik spar graag een keer met je over deze en andere vragen. Ik pretendeer niet dat ik alle antwoorden heb. Wel dat ik je help met een onderbouwde mening. En dat ik 1.000 adviseurs, bedrijfskundigen, fiscalisten, accountants, juristen, estate planners en andere collega’s achter me heb staan die jou kunnen helpen bij de volgende stap.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Je kunt hem bereiken via rnonkes@alfa.nl.

www.alfa.nl

Geplaatst op: 15-02-2023