Studiefinanciering van de zaak?

Studerende kinderen, dat kost een paar centen. Helemaal omdat op dit moment voor studenten alleen nog het leenstelsel bestaat. Dit betekent dat veel studenten na hun studie met een aanzienlijke schuld beginnen aan het werkende leven. Ouders willen dit zoveel mogelijk voorkomen en proberen waar mogelijk hun kroost te helpen. Maar, ook als werkgever kunt u fiscaal vriendelijk bijdragen aan de studie van de kinderen van uw werknemers. Ik zet een aantal mogelijkheden op een rij.

U kunt als werkgever bijvoorbeeld rechtstreeks een studietoelage toekennen aan het kind van uw werknemer. Dat kind geniet dan ‘loon uit een bestaande privaatrechtelijke dienstbetrekking van een ander’. Het voordeel is snel berekend. Niet alleen zit het kind in een lager belastingtarief dan zijn of haar ouders, de zoon of dochter heeft in de regel ook recht op de algemene heffingskorting waardoor de verschuldigde belasting ook nog eens (gedeeltelijk) niet hoeft te worden betaald.

Verder kunt u de zogenaamd ‘vrije ruimte’ van de werkkostenregeling gebruiken om uw werknemers onbelaste vergoedingen te geven als is voldaan aan het gebruikelijkheidscriterium. Deze onbelaste vergoedingen kunnen natuurlijk ook zien op de studiekosten van kinderen.

En werkgevers en werknemers kunnen samen ook een studiefonds oprichten dat, onder voorwaarden, belastingvrije uitkeringen kan doen voor de studiekosten van kinderen van werknemers. Een belangrijke voorwaarde daarbij is wel dat werknemers ten minste hetzelfde bedrag inleggen in het fonds als de werkgever.

In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt kan een regeling voor een ‘studiefinanciering van de zaak’ bij een werkgever ervoor zorgen dat het voor uw personeel (met kinderen) aantrekkelijk is en blijft om voor u als werkgever te werken. En, niet onbelangrijk, ook een dga is in de regel een werknemer, zodat daarvoor, onder voorwaarden, ook een studieregeling zou kunnen worden opgezet voor zijn of haar studerende kinderen.

Bram Faber
Schuiteman Accountants & Adviseurs