Continu een vakantiegevoel

Heeft u ook zo genoten van de vakantie? Even in een andere omgeving, lekker ontspannen en met andere zaken bezig zijn. Maar zodra u weer begint met werken is er weinig over van dat relaxte vakantiegevoel. Al mijmerend verlangt u alweer naar de volgende vakantie. Maar wat als…

Wat als u een eigen vakantiewoning koopt waar u  kunt ontspannen wanneer het u uitkomt? Uiteraard moet dit wel financieel haalbaar zijn. Maar stel dat het kan, waar moet u dan fiscaal op letten? Ik zet een drietal punten voor u op een rij.

#1 Overdrachtsbelasting
Iedereen die een onroerende zaak koopt binnen Nederland is overdrachtsbelasting verschuldigd. Over een vakantiewoning betaalt u wel 8% en het kabinet heeft plannen om dit volgend jaar te verhogen naar 10,1%! Een ontspannen ‘vakantiegevoel’ kost dus wel wat.

#2 Omzetbelasting
Als u een vakantiewoning koopt betaalt u normaliter geen omzetbelasting, tenzij het een nieuwe vakantiewoning is. In dat geval zou u de btw kunnen aftrekken als u de woning (kortstondig) gaat verhuren. U moet dan wel btw (9%) afdragen over de verhuur van uw vakantiewoning. Als de woning geheel voor eigen gebruik is, kunt u de btw helaas niet aftrekken.

#3 Inkomstenbelasting
Een vakantiewoning zal belast worden in box 3. Wie de actualiteit daarvan een beetje in de gaten houdt, weet dat er nogal wat speelt. U bent, zoals het er nu naar uitziet, over 2022 tot en met 2024 een gemiddeld rendement van beleggingen verschuldigd. Vanaf 2025 zou het werkelijk rendement belast moeten worden waarbij een onroerende zaak eerst toch nog tegen een bepaald rendement belast zal zijn. Begrijpt u het nog? Als het antwoord ‘nee’ is, dan bent u niet de enige. Het is nog de vraag hoe dit er precies uit komt te zien.

Dan maar een buitenlandse vakantiewoning? Ook daar moet u, naast de fiscale voetangels, ook goed letten op de plaatselijke regelgeving. Fervente volgers van het programma ‘Ik vertrek’ krijgen daar wel snel een ‘beeld’ bij. Zoals u merkt, heeft een eigen vakantiehuis best wat aandachtspunten. Laat u daarom goed adviseren, zodat u met een heerlijk vakantiegevoel kunt genieten van uw vakantiewoning.

André Moree | Senior Belastingadviseur
T 0342-41 12 00