Alpha Natuursteen boordevol ambitie

NIJKERK – Wie een grafmonument uitzoekt, doet dat doorgaans het liefst bij een onderneming in de buurt. Daarom heeft familiebedrijf Alpha Natuursteen niet alleen een showroom in Nijkerk, maar kunnen bezoekers ook terecht in ‘t Harde, Epe en Harderwijk.

Al bijna twintig jaar staat Jacqueline van Dijk aan het roer van Alpha Natuursteen. In de Nijkerkse werkplaats worden op jaarbasis zo’n zevenhonderd herdenkingsmomenten op maat ontworpen en gerealiseerd. Dat doet ze samen met haar zoon en mede-eigenaar Gianni, die zijn vader Jan opvolgde en zich onder meer bezighoudt met het technische gedeelte en de inkoop van materialen.

Ze doen hun werk met hart en ziel, vertelt Jacqueline. “De keuze voor een grafmonument is een belangrijk moment in het rouwproces van nabestaanden en vraagt om een  persoonlijke en betrokken aanpak. Aan ons de taak om een warm welkom en een luisterend oor te bieden. Mensen hebben doorgaans veel vragen en hebben behoefte aan een goed advies.” Om bezoekers te inspireren staan in de showroom in Nijkerk zo’n zestig heel diverse monumenten opgesteld. Met grote touchscreens in de showroom krijgen ze bovendien een compleet beeld van het totale aanbod. Bij Alpha is natuursteen één van de meest populaire materialen voor grafmonumenten, vertelt Jacqueline. “Natuursteen is duurzamer, heeft weinig onderhoud nodig en biedt tal van mogelijkheden om te personaliseren. We maken onder andere grafmonumenten van graniet, zwerfkeien, ruwe stenen, marmer en kalksteen. Daarnaast is het ook mogelijk om een monument van glas, roestvrijstaal, cortenstaal of een combinatie hiervan te maken.”

Nauw betrokken
Er zit zo’n vier maanden tussen het uitkiezen van een monument tot het moment van de uiteindelijke plaatsing. Soms komt de familie tussentijds in de werkplaats kijken, vertelt Gianni. “Enerzijds omdat de vraag naar meer complexe grafmonumenten groeit, maar ook omdat nabestaanden steeds vaker nauw betrokken willen zijn bij het vervaardigen ervan. Dat begrijpen we en daar bieden we graag tijd en ruimte voor.”De eerste vestiging in Nijkerk vormde in 2005 de basis onder de groei naar de huidige vier showrooms van Alpha Natuursteen. Hun onderneming is met het oog op de toekomst nog niet uitgegroeid, geven ze beiden aan, want de ontwikkelingen in de wereld raken ook deze branche. Zo heeft het natuurvriendelijk produceren van grafmonumenten de aandacht. “Materialen uit Europa halen scheelt veel transportbewegingen. We investeren bovendien in het gebruik van gerecyclede materialen en het elektrificeren van ons wagenpark, machines en gereedschappen.”

Boordevol ambitie
De eigenaren van Alpha Natuursteen genieten van hun samenwerking binnen het familiebedrijf en zitten boordevol ambitie om een bezoek aan een van de vier showrooms voor hun klanten zo aangenaam mogelijk te maken. “Klantvriendelijkheid is onze kracht. Daarom geven we voortdurend aandacht aan persoonlijke service en kwaliteit. We maken het onze klanten gemakkelijk door niet alleen de showroom, maar ook onze digitale etalage piekfijin voor elkaar te hebben. En we investeren in nieuwe machines in onze werkplaats in Nijkerk, waardoor we nog meer mogelijk kunnen maken voor onze klanten.” Maar de grootste ambitie? “Met een fijne sfeer en inrichting voor families een warm welkom creëren. Rust en gastvrijheid uitstralen, daar draait het voor ons om.”

www.alphanatuursteen.nl

Geplaatst op: 11-02-2024