Domicilie: ‘Ook op leeftijd is bedrijventerrein Arkervaart in trek’

NIJKERK – Het oudste bedrijventerrein van Nijkerk heeft over belangstelling niet te klagen. Beschikbare bedrijfsruimtes zijn er schaars en wisselen snel van eigenaar, ziet bedrijfsmakelaar Hendrik de Boer van Domicilie Makelaars.

“Arkervaart is echt een industrieel bedrijventerrein. Wat opvalt is dat het vrij ruim is opgezet, met grote kavels en forse panden. De laatste jaren komt daar wel langzaam verandering in, met de ontwikkeling van kleinere en middelgrote bedrijfsruimtes op Arkervaart-Oost. Dat is goed voor de doorstroming en helpt om startende lokale bedrijven te behouden voor Nijkerk.”

Brede wegen, smalle toegang
De nabijheid van de A28 is vanouds één van de troeven van Arkervaart, al is de Berencamperweg van en naar de snelweg in de spits wel een bottleneck. “Al het verkeer moet om het terrein heen, waardoor de bereikbaarheid soms onder druk staat. Op het terrein zelf zijn de wegen breed, waardoor het een prettig terrein is voor vrachtwagens. En door de grote kavels hebben veel bedrijven parkeergelegenheid op eigen terrein.”

Van grijs naar groen
Al met al scoort Arkervaart daarmee op leeftijd nog altijd prima op de zakelijke vastgoedmarkt. Zijn er verbeterpuntjes? “Het terrein is relatief grijs. Er wordt hard gewerkt en veel geld verdiend. Om het terrein aantrekkelijker te maken voor werknemers, zou het aanplanten van meer groen helpen. Dat vraagt wel om een collectieve aanpak, bijvoorbeeld via parkmanagement.”

Bestaande aansluiting op het net
Veel ondernemers koesteren hun plekje op Arkervaart, weet De Boer. “Je vindt niet snel iets beters. Er is daardoor relatief weinig beweging en als er een pand vrijkomt, is dat snel weer ingevuld. Wat daarbij meespeelt is dat deze bestaande panden al een aansluiting op het elektriciteitsnet hebben. Dat weegt tegenwoordig zwaar mee bij huisvestingskeuzes.”

Rol als marktmeester
Wil je een schaars plekje op Arkervaart bemachtigen? Dan moet je er eigenlijk bij zijn voordat een bedrijfshal in de etalage komt. “Je moet weten wie welke plannen heeft en mogelijk wil verhuizen. Dat marktinzicht hebben wij als Nijkerkse bedrijfsmakelaar, omdat we veel in gesprek zijn met bedrijven, beleggers en ontwikkelaars. Verder zitten we ook aan de relevante regionale vastgoedtafels, waardoor we ook zicht hebben op ontwikkelingen in omliggende gemeenten.”

Een bredere kijk op de markt
Een snelle laatste blik op de bredere Nijkerkse vastgoedmarkt dan tot slot. “Die is vrij grillig. Bedrijfshallen zijn onverminderd gewild. De vraag naar kantoorruimte concentreert zich op wat kleinere oppervlaktes, waarbij kopers en huurders zoeken naar moderne, inspirerende ruimtes die zich lenen voor ontmoeting en samenwerking. Op de retailmarkt zien we eenzelfde trend. De opname door de markt en de snelheid waarmee dit gepaard gaat fluctueert. Het invullen van grote winkelpanden is uitdagend en de focus ligt tegenwoordig vooral op kernwinkelstraten.”

Weten wat de bedrijfsmakelaars van Domicilie voor u kunnen betekenen? Of een keer sparren met Hendrik of zijn collega’s? Neem gerust vrijblijvend contact op.

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

Geplaatst op: 08-04-2024