Nog veel kantoren zonder label

NIJKERK – Tientallen kantoren in de gemeente Nijkerk hadden deze zomer nog altijd geen energielabel, terwijl dat vanaf 1 januari voor deze kantoren vermoedelijk of zelfs waarschijnlijk verplicht is.

Dat blijkt uit gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Vanaf 2023 moeten kantoren minimaal energielabel C hebben. Dit betekent een primair fossiel energiegebruik van maximaal 225 kWh per m2, per jaar. Voldoet het gebouw dan niet aan de eisen? Dan mag het officieel niet meer gebruikt worden.

De duurzaamheidseisen gelden niet voor kantoren die kleiner zijn dan 100 m2 en voor bedrijfsgebouwen met kantoorruimtes die minder dan 50% van het totale gebouwoppervlak beslaan. Ook tijdelijke kantoren en kantoren in monumenten zijn uitgezonderd van de verplichting.

Volgens de RVO zijn er ook nog de nodige kantoren met een energielabel D of lager in de gemeente Nijkerk. De overheidsorganisatie maakte een online kaart waarop de kantoren en hun energielabels te zien zijn. Per locatie is ook een inschatting gemaakt of het kantoor valt onder de label-C-verplichting. Deze GIS-viewer is een hulpmiddel voor kantooreigenaren én handhavers. Zij kunnen hiermee de locaties inschatten van de label C-plichtige kantoren die nog niet aan de verplichting voldoen. De controle op het energielabel is een taak van gemeenten en omgevingsdiensten. Kantooreigenaren die niet aan de verplichtingen voldoen, riskeren een boete van 81.000 euro en sluiting van hun pand.

Ondernemersvereniging BHN organiseert in november een informatiebijeenkomst over het verduurzamen van bedrijfspanden.

Geplaatst op: 17-11-2022