BFG Warehousing wint ICT Award voor wastereductie

NIJKERK – Voedselverspilling terugdringen is een hot topic. BHN-lid BFG Warehousing bedacht een ‘forecasting tool’ voor de fresh food-sector, die de strijd aangaat met voedselverspilling in de retail. Deze vinding leverde het bedrijf de ICT Award Regio Foodvalley op.

Het was de eerste keer dat de ICT Award werd uitgereikt, als onderdeel van de Innovatieprijzen van Regio FoodValley. Deze prijzen zetten de mooiste innovaties en de ondernemers die ze ontwikkelden in de schijnwerpers. BFG kreeg de juryprijs in de nieuwe categorie ICT tijdens een feestelijke bijeenkomst op 11 oktober op de WUR Campus in Wageningen. Met de tool voorkomt BFG Warehousing nu al 40 procent verspilling. Doel is om dat binnen drie jaar te verhogen naar 90 procent.

De publieksprijs van de ICT Award Regio Foodvalley ging naar Aryzon World uit Ede. Zij ontwikkelen training en onderwijs voor uniek denkende mensen met labels als ADHD, ADD, dyslexie, autisme, hoogbegaafdheid en meer.Saia Agrobotics uit Wageningen won de reguliere  Innovatieprijs Regio Foodvalley met een bijzondere oplossing voor personeelstekorten in de glastuinbouw. De publieksprijs ging naar Upstream Foods uit Wageningen. Zij maken smakelijke alternatieve vis door stamcellen toe te voegen aan plantaardig eiwit: ‘Vis zonder vangst’.

Geplaatst op: 30-11-2023