Nijkerkse business in ‘gered’ brood en banket

In het vrieshuis op De Flier drukt Henri van de Bunt op een knop. Direct begint één van de metershoge warehousestellingen te schuiven, zodat er een pad vrijkomt waar een reach-heftruk door kan rijden. De stelling is zo ver het oog reikt tot de nok toe gevuld met dozen brood en banket.

En dan is dit nog het ‘kleine’ vrieshuis, met zo’n 1.000 palletplaatsen. Even verderop in het pand wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe opslagruimte waar maar liefst 8.000 pallets in passen. Daarmee is Van de Bunt hard op weg om zijn droom waar te maken: de allergrootste Nederlandse partijhandelaar worden in bevroren brood en banket.

Van markt naar groothandel
Niet gek als je bedenkt dat de Nijkerkse ondernemer redelijk kort geleden nog op de markt stond. In 2004 begon hij De Broodpiraat. “Ik heb daar een jaar of acht al mijn energie in gestopt. Ik verdiende net genoeg om niet kapot te gaan, maar te weinig om echt vooruit te komen. Bovendien was je altijd van vroeg tot laat in touw.”

Dat zette Van de Bunt aan het denken. Als individuele marktkoopman is het onmogelijk concurreren met grote retailers. Maar wat als hij nu eens grote restpartijen tegen een lage prijs kon opkopen? Dan zouden zijn marges en mogelijkheden er ineens heel anders uitzien. En dus stapte hij in de partijhandel.

Verdriet van bakkerijen opkopen
Want waar op grote schaal geproduceerd worden, blijven flinke ‘kruimels’ over. Dozen vol met afbakstokbroden waar toch geen vraag naar bleek te zijn bij de supermarkt. Batches met brood die allemaal één sneetje missen. Of 400 pallets met berlinerbollen die te lang voor een laaddock hebben gestaan en daardoor nog maar -19 graden zijn. Te warm volgens de strenge eisen van retailers en dus afgekeurd.

“Ik koop het verdriet van bakkerijen”, lacht Van de Bunt. “Het zijn goede producten, die ze niet meer kwijt kunnen via hun reguliere afzetkanalen. Dat doet pijn. Ik bied ze de kans om er toch nog wat aan te verdienen. Ze verkopen aan ons omdat we snel en betrouwbaar zijn. Elke dag dat die producten blijven staan, kost geld. Ze willen er dus het liefst nu vanaf. Dat regelen wij. Ik betaal daarna ook snel. En ik garandeer ze dat de producten niet via de achterdeur alsnog bij bijvoorbeeld de Sligro of Albert Heijn terechtkomen.”

110 vrachtwagens vol brood
Het is ‘spannende’ handel, vertelt de Nijkerker. “Alles is ad hoc. Ik weet vandaag niet wat ik morgen aangeboden krijg. De grootste partij? Ik heb ooit een keer 110 trailers vol brood gekocht. Kaiserbroodjes, stokbrood, pistoletjes; allemaal ongezien. Ik maak de rekensom, onderhandel met de producent en zoek er dan afnemers voor. Ja, ook wij blijven wel eens zitten met partijen. Maar niet vaak. Dan gaat het alsnog naar de diervoederindustrie.”

De restpartijen komen anno 2024 niet meer alleen uit Nederland. Henri’s Frozen Bakery Products koopt tegenwoordig ook in bij industriële bakkers in onder meer Duitsland, Frankrijk en Polen. Via het Nijkerkse bedrijf vinden deze partijen hun weg naar een breed scala aan winkels. Tot de klantenkring behoren markthandelaren, maar ook op=op-winkels en online supermarkten.

Niet meer leuren om vriesruimte
Soms gebeurt dat rechtstreeks, maar in de meeste gevallen maken de producten een tussenstop in Nijkerk. In 2020 bouwde Van de Bunt een vrieshuis op De Flier voor de op- en overslag van zijn handel. “Tot die tijd kocht ik ruimte in bij externe vrieshuizen. Dat was altijd gedoe. Als handelaar sta je achteraan in de rij, ze geven hun ruimte liever aan producenten. Stond ik daar weer op vrijdag met drie vrachtwagens vol brood die ik nergens kwijt kon.”

Met een eigen coldstore is dat verleden tijd. Gelukkig, verzucht Van de Bunt. “Ik heb een grote drang naar vrijheid. Wil onafhankelijk zijn, mijn eigen keuzes maken en niet belemmerd worden door anderen. Eerlijk gezegd is dat ook een van de redenen waarom ik het kavel hiernaast er toen bij heb gekocht: ik had geen zin in buren.”

Verhuur van de coldstore
Het gaf hem bovendien groeiruimte. Want dat eerste coldstore barst inmiddels bijna uit zijn voegen. Met de toevoeging van een tweede vrieshal kan Henri’s Frozen Bakery Products weer even vooruit. De ruimte gaat hij niet alleen voor zijn eigen handel gebruiken, maar ook verhuren aan derden.

“Ik zie veel potentie in de vriesmarkt. De vraag naar opslagruimte is groot en het aanbod de afgelopen jaren achtergebleven. We zijn BRC-gecertificeerd, super strak georganiseerd en kunnen rustig de juiste klanten zoeken die bij ons passen, omdat ik alles gefinancierd heb vanuit de handel. Het neerzetten van de hal was een groot doel. De komende jaren ga ik ontdekken of ik een rol als logistieke dienstverlener net zo leuk vind als ik dacht.”

Eén van ’s lands duurzaamste vrieshuizen
Zonnepanelen op het dak, een accu voor het pand, de modernste CO2-installatie in de machinekamer. In Nijkerk staat misschien wel het duurzaamste vrieshuis van ons land. De wanden van de coldstore? Die bevatten maar liefst 22 centimeter aan isolatiemateriaal, waardoor er nauwelijks energie weglekt. “Als je de vriescel een week uitzet, zakt de temperatuur nauwelijks”, vertelt Henri van de Bunt. “Door al die maatregelen zijn we bijna energieneutraal.”

Geplaatst op: 04-06-2024