Knooppunt Hoevelaken in regeerakkoord

NIJKERK – Er gloort een piepklein beetje hoop voor Nijkerkse transporteurs en andere bedrijven die veel last hebben van de files rond knooppunt Hoevelaken.

De PVV, VVD, NSC en BBB stellen in hun hoofdlijnenakkoord dat de aanpak van 17 grote infraprojecten die nu in de ijskast staan, weer hervat moeten worden. Knooppunt Hoevelaken behoort tot die gepauzeerde projecten. Hoe en wanneer de partijen de files te lijf willen gaan? Dat zeggen ze er niet bij. Ook plaatsen ze een dikke kanttekening. Voorwaarde is dat er voldoende personeel, vergunningsruimte en middelen zijn.

In 2023 trok demissionair minister Harbers de stekker uit de aanpak van Knooppunt Hoevelaken en andere grote verkeersknelpunten, tot grote frustratie van bedrijven en gemeenten in de regio. Zij zien de regio vastlopen. Ook leveren de files jaarlijks miljoenen euro’s aan schade op. Harbers zei dat hij door de stikstofproblematiek, stijgende prijzen in de bouw en krapte op de arbeidsmarkt geen kansen meer zag om de aanpak van knooppunt Hoevelaken en de andere projecten op korte termijn te realiseren. Daarom besloot hij om het gereserveerde geld en tijd van ambtenaren in te zetten voor groot onderhoud van wegen en voor projecten die al in een vergevorderd stadium of onder de rechter zijn.

Geplaatst op: 04-06-2024