‘Nijkerk is trots op zijn ondernemers’

NIJKERK – Twee generaties drukkers én BHN-leden aan het woord: Jan en Bertil van de Ridder. Hoe kijkt vader Jan (80) terug op zijn lidmaatschap. En hoe ervaart zoon Bertil zijn betrokkenheid bij de BHN?
Jan van de Ridder: “In de jaren zeventig werd ik benaderd om een keertje mee te gaan naar de IKN, de Industriële Kring Nijkerk zoals het toen nog heette. Ik weet nog dat er in die tijd maar een stuk of 15 leden waren van gerenommeerde bedrijven waaronder: Prins, Callenbach, Tijsseling, Zuidam, De Boer, Knopenfabriek en de T.O.C. De bedrijvenkring was voor mij pure ontspanning. Niet te veel vergaderen, een gezellige club die vijf tot zes keer per jaar bij elkaar kwam. We hadden dan een spreker en organiseerden bedrijfsbezoeken met eten na afloop. De bedoeling was om te netwerken en veel ondernemers probeerden er wel klandizie uit te halen.”“Tegenwoordig is dat wel veel minder heb ik het idee. Minder visitekaartjes uitdelen en iets meer de diepte in. Destijds ging het er toch wel om te proberen elkaar de bal toe te spelen. Dat lukte wel of dat lukte niet, dat maakte ook niet zoveel uit. Ik vond het wel een goede zaak dat je je medeondernemers leert kennen. Je bent onder de mensen en gaat je verdiepen in wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het doen.”Groeiende interesse
“In de jaren tachtig probeerden we de kring uit te breiden en kwamen er steeds meer leden bij. Ik ervaarde die groei als positief. De kring werd breder, ik kreeg inzicht in hoe Nijkerk zich ontwikkelde en wat voor potentie erin zat en het werd gezelliger. Naarmate de club groter groeide, werd het ook inhoudelijk interessanter. Ik leerde er veel van als ondernemer, met name door bedrijfsbezoeken. Samen probeerden we er wat van te maken.”In die tijd was er ook al contact met de gemeente Nijkerk. Wethouders kwamen om van alles uit te leggen over hun toekomstplannen en dan mochten we daar als ondernemers op reageren en hadden we ook inspraak. Er is een goede verstandhouding, er werd echt aan de belangen van de ondernemers gedacht. Ik heb altijd het gevoel gehad dat Nijkerk trots is op zijn ondernemers.”

“In de jaren 80 ben ik nog even voorzitter geweest omdat de voorzitter tijdelijk uitviel. Toen hij terugkwam ben ik als secretaris een paar jaar in het bestuur blijven zittenn later samen met Hans Struik van Struik Conserven als voorzitter en Jan Snaak van Ratio als penningmeester. Wij hebben heel veel plezier gehad met ons drieën. In de jaren negentig werd de naam gewijzigd in BHN, Bedrijvenkring Hoevelaken Nijkerk. Daar ben ik ook nog een tijd lid van geweest. Begin 2000, ik was 62/63 jaar, ging ik met pensioen en ben ik gestopt. Inmiddels zat mijn zoon Bertil in het bedrijf en hij is nu actief lid. Dat was wel even wennen, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan.”

Bertil van de Ridder: “Op een gegeven moment ging ik met mijn vader mee naar de bedrijvenkring. In het begin zit je erbij als de zoon van Jan. En iedereen kent Jan. Uiteindelijk vind je je eigen draai en na een tijdje zei ik tegen pa: Nu ga ik wel, blijf jij maar thuis. Ik vond het leuk en ik vind het nog steeds heel leuk om naar de BHN te gaan. Het is informeel. Vooral ook de combinatie van aan tafel zitten, soms wisselen van tafels en met mensen kennismaken is erg goed. Soms leuker dan andere formules, zoals speeddate-achtige constructies. Daar ligt de druk er zo bovenop.”

“Zoals het de laatste tien jaar gaat is het ook prima qua frequentie en variatie. Ik heb wel bewondering voor degenen die de kar trekken en telkens weer dingen bedenken. De afgelopen jaren is de groep ook gegroeid. Tijdens de bijeenkomsten zijn er vaak wel meer dan 100 mensen. Dat vind ik een mooie opkomst. Soms zijn er (betaalde) sprekers of goochelaars die landelijk bekend zijn dat is leuk. Ook bij de laatste online bijeenkomst, die heb ik nog teruggekeken.”

www.bhninfo.nl

Geplaatst op: 29-10-2021