Bescherm je winst!

Als ik een ondernemer vraag naar zijn brutowinst, krijg ik vaak het antwoord “daarvoor moet je bij mijn boekhouder zijn”. Natuurlijk is winst belangrijk voor iedere ondernemer, maar niet iedereen heeft gelijk de bruto- en nettocijfers paraat. Toch is het wel noodzakelijk dat inzicht scherp te hebben als je nadenkt over wat er gebeurt als je bedrijf door een calamiteit enige tijd stil komt te liggen…

Het is de schrik van elke ondernemer: omzet verliezen, klanten die weglopen naar de concurrent en de verplichting personeel door te betalen als er tijdelijk geen inkomsten zijn. Na een grote brand of ingrijpende waterschade kan dit doemscenario helaas werkelijkheid worden.

Goed verzekerd?
Vaak denken ondernemers er wel aan tastbare zaken goed te verzekeren. Dus als er iets met uw bedrijfsgebouw of roerende zaken gebeurt, is de materiële schade meestal goed gedekt. En met die garantie tegen onderverzekering denkt u mogelijk dat u helemaal goed zit. Maar is dat wel zo? In de praktijk blijken deze verzekeringen na een grote brand vaak ontoereikend om alle schade te dekken. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven die failliet zijn gegaan omdat er geen verzekering was voor de derving van brutowinst.

Voorkomen en beperken
Natuurlijk wilt u bedrijfsstilstand als gevolg van een calamiteit het liefst voorkomen. Door maatregelen te nemen die de kans op brand- of waterschade verkleinen, beperkt u ook het risico op bedrijfsstilstand. Daarnaast is het verstandig na te denken over wat u kunt doen als het onheil u toch treft. Denk bijvoorbeeld aan het (tijdelijk) doorgaan vanaf een andere locatie en aan samenwerking met een collegabedrijf om uw klanten te kunnen blijven bedienen.

Bedrijfsschadeverzekering
Naast het nemen van de juiste preventiemaatregelen om een schade te voorkomen of te beperken blijft het natuurlijk van essentieel belang om goed verzekerd te zijn. De brutowinst verzekert u met een bedrijfsschadeverzekering. Die vergoedt na een brand, storm of andere gedekte schade vaste lasten zoals salarissen, huur, reconstructiekosten, extra kosten ter beperking van bedrijfsschade en een mogelijk verlies van nettowinst.  Kortom, uw brutowinst. Wij helpen ondernemers graag met het zoeken naar de juiste preventie- en verzekeringsoplossingenHeeft u vragen of wilt u weten wat Univé Dichtbij voor uw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs.

Jaap van de Vuurst is Verzekeringsadviseur Buitendienst Bedrijven bij Univé. Hij is bereikbaar via j.vandevuurst@unive.nl.

www.unive.nl

Geplaatst op: 29-10-2021