Investeer in uw opvolger!

Het moment is daar! U bent al een tijd bezig met de verkoop van uw bedrijf en eindelijk heeft dé droomkoper zich gemeld. Net voordat de handtekeningen onder het koopcontract worden gezet, meldt de ideale koper dat, ondanks al zijn inspanningen, de financiering niet rond is.

En dan volgt de onvermijdelijke vraag: bent u bereid om een deel van de koopsom terug te lenen aan de koper? Uiteraard tegen een redelijke vergoeding. U kende deze mogelijkheid, maar had de vraag nu niet verwacht. Als klap op de vuurpijl moet de verkoperslening ook nog eens worden achtergesteld bij de financiering die verstrekt wordt door de bank. Wat een domper op de feestvreugde!

Deze situatie komt in de praktijk erg vaak voor. Sterker nog, u dient zich ervan bewust te zijn dat een aanzienlijk deel van de overnames in de mkb-praktijk niet eens gerealiseerd kan worden, zonder dat de vertrekkende aandeelhouder een verkoperslening verstrekt.

Toch is een verkoperslening niet alleen maar kommer en kwel. Op voorwaarde dat uw positie goed geregeld is, kunt u een positief signaal afgeven met het verstrekken van een verkoperslening. U helpt uw opvolger enorm in het zadel. Het bericht aan de stakeholders van uw bedrijf is immers: “Kijk, ik heb veel vertrouwen in mijn opvolger en zijn of haar capaciteiten. Ik geloof dat het bedrijf ook na mijn vertrek probleemloos kan doordraaien! Ik heb zelfs zoveel vertrouwen dat ik mijn eigen geld durf te investeren in mijn opvolger!” Als dat geen positief signaal is!

Mijn advies is dan ook altijd om bij de start van een verkoopproces hier goed over na te denken en te bedenken tegen welke voorwaarden u bereid bent om geld in uw opvolger te investeren. Daarbij gaat het niet alleen om de omvang van het bedrag, maar ook om welke zekerheden u wenst. Deze keuze bepaalt voor een groot deel het kopersprofiel en in sommige gevallen zelfs of u er überhaupt in zult slagen een koper voor uw bedrijf te vinden.

Robin van Denderen
Senior Business Consultant