Niet te vroeg juichen over 24,5% tarief box 2

Kent u het gezegde: ‘geld verzoet de arbeid’? Voor u als dga moet daaraan worden toegevoegd: ‘en dividend het ondernemerschap’. Het salaris kunt u niet vrijelijk vaststellen, daarvoor geldt de zakelijkheidstoets. Maar dit geldt niet voor dividend. Hoewel, het volledig uitkeren van de overwinsten, terwijl er nog opeisbare schulden en toekomstige oudedagsverplichtingen zijn, kan leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid en fiscale sancties.

Dividend wordt bij u belast in box 2. Het tarief bedraagt 26,9%. Maar dit gaat veranderen. Vanaf 1 januari 2024 gelden er twee tarieven. Het eerste tarief bedraagt 24,5% tot € 67.000 per partner per kalenderjaar. Daarboven bedraagt het tarief 31%. Gunstig zult u zeggen. Nou, dat valt nog te bezien. Ik leg het u uit.

De inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen die u verschuldigd bent, worden verminderd door heffingskortingen. Welke heffingskortingen u ontvangt, hangt af van uw persoonlijke situatie. Zo heeft iedereen recht op de algemene heffingskorting. Als u daarnaast ook in loondienst werkt of zzp’er bent, heeft u recht op de arbeidskorting. Maar er zijn ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de jonggehandicaptenkorting en de ouderenkorting. En niet te vergeten, de heffingskorting voor groen beleggen.

De hoogte van de heffingskortingen is in de meeste gevallen afhankelijk van uw box 1-inkomen inclusief salaris, voordeel uit eigen woning, persoonlijke verplichtingen en persoonsgebonden aftrek. Hoe hoger het inkomen, hoe lager de kortingen.

Vanaf 1 januari 2025 wordt ook het box 2-inkomen meegerekend. Het werkelijke tarief dat u betaalt, kan daarom oplopen tot 30,5%. Als u een box 1-inkomen heeft van ten minste € 73.000 of een flink box 3-inkomen, heeft dit overigens minder of geen invloed. Maar als u een salaris heeft van € 51.000, het minimale dga-loon, verliest u bij een dividend van € 67.000 ongeveer € 1.350 aan heffingskorting. Netto, wel te verstaan. Het effectieve tarief komt dan uit op 26,5% in plaats van 24,5%. Dit is nauwelijks beter dan de huidige 26,9%.

Natuurlijk kunnen er ook andere overwegingen zijn om een dividenduitkering te overwegen. Maar laat u in ieder geval niet misleiden door het nominale tarief. Dit zegt namelijk niet alles.

Dennis van de Veer | Senior Belastingadviseur

E dvdveer@schuiteman.com