Bang voor de mail, paniek om letters

Mededelingen in de kantine lezen, een mailtje van een collega beantwoorden of een formulier invullen; we gaan ervan uit dat iedereen dat kan. Maar wist je dat 1 op de 12 inwoners van de gemeente Nijkerk moeite heeft met lezen en schrijven?

Grote kans dat er in jouw bedrijf ook mensen werken die dat lastig vinden, al zullen ze dat uit zichzelf niet snel toegeven. Vaak zijn ze er door de jaren heen goed in geworden om het te verbergen. Ze zijn altijd net even met iets anders bezig als er iets ingevuld moet worden. Of ruilen werk waarvoor je moet lezen en schrijven met collega’s onder het mom dat ze ‘liever met hun handen bezig zijn’.

Herken de signalen
Dat is niet gek, want zou jij ervoor uit durven komen dat je moeite hebt met iets wat anderen al op de basisschool leerden? De schaamte is groot. Juist daarom is het belangrijk dat wij de eerste stap zetten en deze collega’s een helpende hand bieden. Dat begint bij het herkennen van geletterdheidsproblemen op de werkvloer. Speelt het binnen ons bedrijf, en zo ja bij wie? Op lezenenschrijven.nl/herken-de-signalen ontdek je waar je als werkgever op kunt letten.

Ook goed voor jouw bedrijf
Je doet niet alleen deze collega’s een groot plezier als je ze helpt met hun uitdaging als het gaat om lezen en schrijven. Ook jouw bedrijf heeft er belang bij. Zeker in productieomgevingen ontstaan regelmatig onveilige situaties doordat medewerkers veiligheidsinstructies niet begrijpen. Maar geletterdheidsproblemen remmen ook de samenwerking in teams of de ontwikkeling van medewerkers. Als je niet goed kunt lezen en schrijven is het bijvoorbeeld lastig om nieuwe kennis op te doen.

Ondersteuning voor werkgevers
Als werkgever sta je er niet alleen voor. Er zijn veel organisaties en instanties die je kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld met taallessen voor medewerkers. Zo is er in de bibliotheek van Nijkerk en Hoevelaken elke week een spreekuur van het DigiTaalhuis. Daar kunnen medewerkers ook terecht als ze het lastig vinden om met een computer te werken of moeite hebben met rekenen. Meer informatie vind je op bibliotheeknijkerk.nl/digitaalhuis.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 30-11-2023