Mogelijk BIZ voor deel Arkervaart-West

NIJKERK – De gemeente Nijkerk onderzoekt de mogelijkheid om een Bedrijven Investerings Zone (BIZ) in te stellen voor een deel van bedrijventerrein Arkervaart-West.

Het gaat om ongeveer zeventig bedrijven die gevraagd worden om vrijwillig te gaan samenwerken om het bedrijventerrein waar nodig te verbeteren. Dit gebeurt dan met de opbrengsten van een extra belasting die de deelnemende bedrijven gaan betalen om projecten te  bekostigen die de kwaliteit en uitstraling van het gebied vergroten.

Uitstraling en energiezekerheid
De gemeente heeft voor ogen om Arkervaart-West toekomstbestendig te maken, valt te lezen op de website van Nijkerk, maar ook om “energiezekerheid” te verhogen, het terrein een “aantrekkelijke uitstraling” te geven en “de bereikbaarheid en veiligheid van het bedrijventerrein te vergroten”.

Het instellen van een BIZ gaat alleen door als een meerderheid van de ondernemers zich achter het initiatief schaart. Als dat het geval is, gaan alle bedrijven in het gebied een extra belasting betalen. De gemeente heeft begin april een ‘lunchwebinar’ georganiseerd om te onderzoeken in welke mate er draagvlak is voor de BIZ.

Samenwerking
Het initiatief om samenwerking op Arkervaart-West te stimuleren past in een grotere, landelijke trend. Eind vorig jaar adviseerde de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) het rijk om doelen te stellen voor de duurzaamheid van bedrijventerreinen. Georganiseerde samenwerking tussen bedrijven is cruciaal om zulke doelen te realiseren, staat in het advies.

De raad adviseert het Rijk om zulke samenwerking in eerste instantie te stimuleren en uiteindelijk wettelijk te verplichten. Op dit moment wordt op slechts 20% van de bedrijventerreinen in Nederland georganiseerd samengewerkt door ondernemers.

Geplaatst op: 08-04-2024