Minder zichtbaar, net zo dichtbij

Stapje voor stapje komt het openbare leven weer op gang. Cafés, restaurants en terrassen zijn weer open, we kunnen vakantieplannen maken en na weken van bellen en online samenwerken kunnen we weer voorzichtig écht met elkaar om tafel.

Dat voelt ook voor mij als een verademing. Als wethouder ga ik normaal gesproken namelijk regelmatig langs bij bedrijven in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. De afgelopen drie maanden konden die ontmoetingen door de coronamaatregelen niet doorgaan. Om het goede voorbeeld te geven – de regels gelden óók voor ons – waren ik en mijn collega’s terughoudend met (bedrijfs)bezoeken.

Natuurlijk hebben we wel op andere manieren veel contact gezocht met ondernemers, omdat we juist nu jullie verhalen wilden horen. Die gesprekjes probeerde ik te maken tijdens mijn wekelijkse boodschappen. Veel ondernemers wisten ons te vinden via de ondernemersdesk corona. En achter de schermen waren er korte lijnen met bijvoorbeeld de supermarkten, de ondernemersverenigingen, de markt en foodbedrijven.

We probeerden daarin zo goed en snel mogelijk te schakelen op basis van wat we uit Den Haag hoorden. Of als het even kon die berichten zelfs voor te zijn. Zo dachten we alvast na over de uitbreiding van de terrassen, nog voor het groene licht van Rutte kwam.

Dat is iets wat me stiekem best een beetje trots maakt. Een gemeente is een organisatie met behoorlijk wat schijven, vaak gericht op zaken die een lange adem vragen. De afgelopen weken vroegen om een hele andere manier van werken. We moesten net als  jullie handelen op basis van ‘dagkoersen’ en beslissingen nemen over zaken waar we nooit eerder mee te maken hadden. Nieuwe manieren vinden om samen te werken. De flexibiliteit en wendbaarheid die ik zag in het stadhuis heeft me positief verrast.

Ondertussen hebben we de blik niet alleen op vandaag, maar ook op de vragen van morgen. Hoe gaan we bijvoorbeeld mensen die nu hun baan kwijtraken helpen om zo snel mogelijk weer een plek te vinden, bijvoorbeeld in de foodbranche? Wat betekent dit voor recreatie en toerisme in onze mooie gemeente? Het is één van de redenen waarom ik hoop dat ik snel weer naar jullie toe mag. Want dit soort vragen kunnen we het beste samen beantwoorden. Tot dat kan, zijn we misschien iets minder zichtbaar dan je gewend bent, maar via digitale kanalen gelukkig net zo dichtbij als anders.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder economische zaken van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 25-06-2020