Lokaal betrokken zonder dat het geld kost

Veel bedrijven in de gemeente Nijkerk willen iets terugdoen voor de samenleving. Misschien denk jij daarbij al snel aan sponsoring. Goed idee! Maar heb je ook al eens gedacht aan corporate volunteering?

Daarbij steun je maatschappelijke organisaties met tijd of kennis. Er zijn veel verenigingen en stichtingen die juist daar heel erg mee geholpen zijn, merk ik regelmatig als wethouder van kunst, cultuur en erfgoed.

Handen uit de mouwen met je teamCorporate volunteering is er in tal van vormen. Je kunt bijvoorbeeld met je hele team een dag gaan klussen bij een stichting, of meewerken aan een lokaal evenement. Leuk om te doen, goed voor de teamsfeer én mooi afgebakend. Of denk aan een constructie waarbij medewerkers een X-aantal uur per jaar vrijwilligerswerk kunnen doen onder werktijd. Op een moment dat het hen uitkomt en bij een vereniging of stichting waar zij enthousiast over zijn. Zo kun je flexibel betrokken zijn!

Bijdragen met je ondernemersinzichtOok als ondernemer zélf kun je een belangrijke bijdrage leveren met jouw specifieke vaardigheden en ervaring, zonder dat het je ook maar een euro kost. Denk bijvoorbeeld mee over een strategisch beleidsplan. Help bij het aanvragen van een vergunning. Of beheer als penningmeester de financiën. Zaken die jou waarschijnlijk relatief weinig moeite kosten, maar een groot verschil maken voor maatschappelijke organisaties.

Maatschappelijk rendement én meerMet de tijd en kennis die je steekt in een vereniging of stichting, draag je bij aan de leefbaarheid van onze gemeente. Musea, galeries, historische verenigingen, sportclubs en lokale evenementen vormen namelijk een belangrijk bindmiddel in onze samenleving. Vaak krijg je er als bedrijf ook wat voor terug. Samen vrijwilligerswerk doen geeft bijvoorbeeld energie in teams. De mogelijkheid om vrijwilligerswerk onder werktijd te doen, kan in deze krappe arbeidsmarkt een waardevol ‘usp’ zijn. En wie weet vind je via de relaties die je opbouwt wel die nieuwe collega’s waar je al langer naar zoekt.

Wil je weten welke culturele, historische en maatschappelijke organisaties de tijd en kennis van jouw medewerkers goed kunnen gebruiken? We brengen je als gemeente graag in contact.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 08-06-2023