Het is én blijft familie

Bij de overdracht van een familiebedrijf spelen veel factoren een rol. Denk daarbij aan de financiële stabiliteit, de fiscale en juridische gevolgen van de overdracht, de waarde en de toekomstplannen van het bedrijf. De impact op de direct betrokken familieleden wordt helaas vaak onderschat.

Hét familiebedrijf
Hoe waardevol is het als een familiebedrijf een familiebedrijf blijft? Familiebedrijven zijn een belangrijke pijler van de Nederlandse economie en zorgen voor veel werkgelegenheid. Ook blijkt telkens weer dat familiebedrijven gemiddeld beter presteren dan niet-familiebedrijven. Ze zijn financieel gezonder, werknemers zijn loyaler en beslissingen worden genomen met het oog op de lange termijn en continuïteit van het bedrijf. Een eigenaar van een familiebedrijf verwoordde het treffend: “Ik heb geen bedrijf, ik heb het tijdelijk te leen voor de volgende generatie.”

Dé praktijk
Het moment van overdracht is tegelijkertijd ook de meest kwetsbare fase van een familiebedrijf. Een bedrijf overleeft de overdracht vaker niet dan wel. Een reden hiervoor is dat de nieuwe generatie minder ondernemend en innovatief is dan de vorige. Dit is geen wetmatigheid, maar het is ook geen uitgemaakte zaak dat een kind van een goede ondernemer zelf ook een goede ondernemer is. De overdrager moet daarnaast ook loslaten, delegeren en vertrouwen geven; dit is in de praktijk soms lastiger dan het lijkt.

Dé juiste rol
Tijdig beginnen met het nadenken over de manier van overdragen is van essentieel belang. Hierbij hoort een zorgvuldig ingericht proces waarin harmonie in de familie centraal staat. Wie zijn de relevante betrokkenen? Wat is ieders gewenste rol in de toekomst en hebben zij de potentie om die rol goed te vervullen? En wat heeft iedereen nodig om zijn of haar rolverandering te laten slagen?

Bij dit proces speelt een onafhankelijke externe adviseur een belangrijke rol om de objectiviteit en zorgvuldigheid te bewaken met oog voor mens en bedrijf. Hoe ziet uw situatie eruit? Ik kijk er graag samen met u naar.

Jochem Poelman | Director HR Services
T 085 – 080 7000