Kok Beton wordt Pronck

Bij een bijzondere locatie hoort een bijzonder product. Onder de watertoren aan de Nijkerkse Arkervaart maken Peter Kok en zijn team al tien jaar lang de mooiste producten van beton en terrazzo. Sinds 2024 onder een fonkelnieuwe en alleszeggende naam: Pronck!

Peter Kok is rap van tong en razend enthousiast over zijn vak. Logisch dat hij het bedrijf dat hij tien jaar geleden met behulp van zijn vader op poten heeft gezet op een unieke manier doelgericht doorontwikkelde tot een toonaangevende alleskunner op het gebied van maatwerk beton en terrazzo.

Het water kabbelt rustig verder aan de Arkervaart waaraan zijn bedrijf gelegen is, maar wie de showroom en werkplaats bezoekt van dit bijzondere bedrijf komt er al snel achter dat een hoog tempo hier de standaard is geworden. Hier bouwt Kok met een solide team van jonge en oudere vakmensen aan een groeiende klantenkring door heel Nederland. Die weten Pronck allang niet alleen maar te vinden voor aanrechtbladen, waar de onderneming ooit mee van start ging. In de werkplaats achter de showroom worden dagelijks de meest uiteenlopende maatwerkproducten geproduceerd. Van high end spoelbakken en kranen tot complete buitenkeukens.

Multiplier-effect
Zonder te overdrijven, maar wat ze hier doen is extreem uniek. Zo, dat is eruit. Maar hij meent het wel, ondernemer Peter Kok. Want het zijn allang niet meer alleen consumenten die de weg weten te vinden naar de Westkadijk. Pronck fungeert steeds vaker als leverancier voor de zakelijke markt, waaronder bijvoorbeeld architecten, hoveniers en keukenzaken in het hogere segment, die hen dankzij een uitgekiende online strategie steeds frequenter weten te vinden. De sleutel tot groei, weet Peter inmiddels. “Want stel, we willen groeien van een omzet van een miljoen naar twintig miljoen. Dan moet ik twintig keer zoveel mensen aannemen. Want bij iedere klant die je een maatwerk keukenblad verkoopt moet je langs, inmeten en vervolgens produceren en plaatsen.”

De ‘multiplier’ in ambachtelijk maatwerk zit hem voor Pronck in de switch naar producent én leverancier van unieke aanrechtbladen, spoelbakken, kranen en sinds kort ook design buitenkeukens aan de zakelijke markt. Die het op hun beurt weer verkopen aan klanten die op Insta en Pinterest enthousiast zijn gemaakt dankzij voortdurende uitgekiende online marketingcampagnes van Pronck. “Op deze manier kunnen we volume maken. En jongens, daar word ik zó ongelooflijk blij van!”

Onstuimig
Het succes van Pronck is deels te danken aan zijn onderzoekende, creatieve, bijna onstuimige karakter die hem voortdurend  richting frisse ideeën, nieuwe samenwerkingen en zakelijke kansen drijft. In combinatie met zijn sociale inborst vormde zijn temperament in het verleden meer dan eens reden om advies en coaching te zoeken. “Ik ben natuurlijk best jong begonnen met ondernemen en kwam erachter dat ik er op sommige terreinen niet uit kwam. Ik had bijvoorbeeld de neiging om te veel door de vingers te zien op de werkvloer. Gewoon omdat ik iemand een aardige gast vond. Door de jaren heen heb ik van verschillende business coaches heel veel geleerd. Bijvoorbeeld om mensen in mijn team te beoordelen op twee dingen: sociale vaardigheden én prestaties. En ja, dan moet je soms afscheid nemen van iemand. Maar uiteindelijk is je hele team daarbij gebaat.”

Sociale hulpverlening
Nog altijd geeft hij mensen graag een kans, geeft hij aan. “Dat is de aard van het beestje, ik lijk wat dat betreft veel op mijn vader. De sociale hulpverlening was ook wel wat voor me geweest, haha! Gelukkig kan ik daar als ondernemer handen en voet aan geven. Bij ons krijgen ook mensen die buiten de boot vallen op de arbeidsmarkt een kans. Hier vinden ze met begeleiding van hun jobcoach een mooie werkplek en kunnen ze hun talenten ontwikkelen terwijl ze aan waanzinnig mooie projecten werken. Maar dat geldt voor het hele team: samen successen bereiken is het mooiste dat er is. En ja, ook daarvan word ik ongelooflijk blij van.”

www.pronck.nl

Geplaatst op: 11-02-2024