Honderd jaar Van Heugten

Al een eeuw lang is Van Heugten Tapijttegels onlosmakelijk verbonden met onverwoestbare kwaliteit én een warme familiecultuur. Anno 2024 geeft Martijn van Heugten samen met zijn partner Monique trefzeker vorm aan het groeiende tapijtimperium.

In de gigantische showroom aan de Nijverheidsstraat in Nijkerk staan de vierkante tapijttegels in uiteenlopende kleuren metershoog opgestapeld. Er klinkt muziek uit de speakers, klanten lopen af en aan, de sfeer is ongedwongen. Dit is de locatie waar Martijn van Heugten en zijn partner Monique een groeiende klantenkring voorzien van tapijttegels van topkwaliteit. Niet langer vervaardigd van dierlijk haar, zoals opa Petrus Johannes ze honderd jaar geleden in de beginjaren verkocht, maar wél met dezelfde betrokkenheid die ingebed is in de warme familiecultuur van de onderneming.

Direct uit de fabriek
De tapijttegels van Van Heugten hoeven geen lange weg af te leggen voor ze in de showroom komen te liggen. De fabriek van neef Dennis is gelegen aan de overkant van de straat, waar op drie productielijnen dagelijks meer dan 20.000 vierkante meter tapijt wordt geproduceerd. “Via Dennis ben ik in 2009 de tapijttegels ingerold; ik werkte als grafisch vormgever en zette alle restpartijen van de fabriek online in een webshop. De vraag groeide razendsnel en al snel was het een fulltime job.”

Bekend bij babyboomers
Bij veel mensen gaat er onmiddellijk een belletje rinkelen bij de naam Van Heugten, vertelt Martijn. Opa Van Heugten was in de jaren 50 de uitvinder van de tapijttegel, die zijn weg vond naar menig huishouden. Tegenwoordig zijn de tapijttegels van Van Heugten gemaakt van de beste kwaliteit garens in combinatie met speciale bitumen backing (recyflex). Topkwaliteit dus én zacht en comfortabel. De tegels vinden gretig aftrek bij een gemêleerde klantenkring: van mensen met een kleine portemonnee tot succesvolle ondernemers.

Een deel van de klantenkring komt af op de uitstekende naam die het familiebedrijf door de jaren heen opbouwde, maar de populariteit van de tapijttegels van Van Heugten is bij de jongere generatie ook te danken aan de praktische eigenschappen van het product, vertelt Martijn. “Tegels zijn makkelijk te vervoeren, er is weinig snijverlies bij het leggen, meestal is er geen ondervloer nodig en je kunt ermee in motieven werken. Bovendien zijn ze gemakkelijk op te slaan, want ze nemen weinig ruimte in beslag. Dat maakt ze daarom ook gewild bij ondernemers die regelmatig op beurzen staan.”

Met recht een familiebedrijf
Anno 2024 is de webshop goed voor 80 procent van de omzet en is de showroom van Van Heugten Tapijttegels uitgebreid met een tweede verdieping, waar de focus ligt op tapijttegels van een projectkwaliteit. Om de familiecultuur kunnen klanten niet heen, lacht Monique. Want heeft de klant eenmaal een keuze gemaakt, dan is het broer Patrick die de bezorging voor zijn rekening neemt. Ook de vader van Martijn (in zijn jongere jaren werkzaam in de tapijtfabriek) is regelmatig in de showroom te vinden voor allerhande werkzaamheden. Het maakt het bijna honderd jaar oude familiebedrijf uniek, vindt Monique. Niet voor niets is bij de entree van de showroom een klein museum ingericht als eerbetoon aan de geschiedenis van het bedrijf. Wat volgens Martijn en Monique door de jaren heen hetzelfde is gebleven? “De tevredenheid van onze klanten over de snelheid van leveren, de service en onze persoonlijke aandacht. Want of je nu komt voor één tegel of 500 vierkante meter tapijttegels: bij ons word je op dezelfde manier behandeld.”

www.vanheugtentapijttegels.nl

Geplaatst op: 11-02-2024