Busjes en auto’s blijven weg uit de binnenstad

NIJKERK – Minder auto’s, busjes en vrachtwagens in de binnenstad. En dus meer ruimte voor bewoners en winkelend publiek. Dat was het idee in 2018 toen Nijkerk selectieve toegang tot de binnenstad invoerde. Werkt het ook?

Ja, concludeert de gemeente Nijkerk nu. Uit recent verkeersonderzoek blijkt dat het gemotoriseerd verkeer in het centrum inderdaad is afgenomen. Daarnaast blijkt volgens de gemeente uit een enquête dat de meeste mensen tevreden en positief zijn over het eenrichtingsverkeer en de beperkte toegang van het centrum.

Bevoorrading in venstertijden
Een groot deel van het centrum is tegenwoordig verboden terrein voor gemotoriseerd terrein. Alleen bewoners en ondernemers met een ontheffing mogen nog met hun voertuig de binnenstad in. Winkels en andere bedrijven in het centrum kunnen alleen nog bevoorraad worden in de zogenoemde venstertijden: van 7.00 tot 11.00 uur en tussen 17.30 en 20.00 uur. Met kentekencamera’s wordt automatisch in de gaten gehouden wie er wanneer het centrumgebied binnenrijdt. Wie dat ongeoorloofd doet, kan een boete van 100 euro op de mat verwachten.

Geen uitbreiding autoluw gebied
Aanvankelijk wilde Nijkerk de effecten van het verkeersluw maken van de binnenstad eerder in kaart brengen, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Het onderzoek en de enquête zijn geen aanleiding voor Nijkerk om een groter centrumgebied autoluw te maken. Wel gaat de gemeente beter handhaven op het ingestelde eenrichtingsverkeer. Verder worden De Singel, Kloosterstraat, Synagogepad en Brede Beek voetgangersgebied

Geplaatst op: 04-06-2024