‘Juist nu kansen om vakkracht  aan je te binden’

Goede vakmensen zoals schilders, timmermannen en metselaars. Ze zijn steeds lastiger te vinden. Ook in de regio Nijkerk. Faber Personeelsdiensten ziet de oplossingen in slimme samenwerkingen en nieuwe manieren van denken voor schildersbedrijven en aannemers.

Faber Personeelsdiensten bemiddelt in personeel voor de bouw- en schildersbranche. Via het bedrijf zijn elke dag ruim 2.000 vakmensen aan de slag bij bouw- en schildersbedrijven in heel Nederland. Rens Mulder, Naomi van Deuveren en Luuk Hopman zijn als adviseurs de schakel tussen die vakmensen en werkgevers in de regio Nijkerk.

De drie adviseurs weten daardoor als geen ander welke vraagstukken er spelen op de arbeidsmarkt voor personeel met twee gouden rechterhanden. Een belangrijke ontwikkeling? Dat jonge vakmensen andere behoeftes hebben dan de generaties die hen voorgingen.

Zekerheid van werk en inkomen
“Dat zie je vooral in de schildersbranche. Dat is een branche met een duidelijke seizoenspiek. In de winter gaan veel schilders tijdelijk wat anders doen of de ww in”, vertelt Rens. “Maar jonge schilders willen het liefst gewoon het hele jaar met een kwast in handen staan en hebben geen zin in die rompslomp bij het UWV. Voordat je je eerste ww-uitkering op je rekening hebt staan ben je een of twee maanden verder. Bovendien val je altijd iets terug in inkomen. Daar zitten ze helemaal niet op te wachten.”

Slimme schildersbedrijven kunnen daar op anticiperen in hun wervings- en personeelsbeleid. “In het voorjaar zoeken alle schildersbedrijven die ene goede schilder, terwijl je nu gewoon keuze hebt. Investeer dus door zo’n vakkracht een paar maanden eerder aan te nemen. Zeker als je wat winterwerk hebt, is dit hét moment om je slag te slaan en contact met ons te leggen.”

Samenwerken in de bouw
In de bouw is de vraag naar vakmensen misschien nog wel groter, maar daar ziet adviseur Luuk een andere uitdaging waar aannemers mee worstelen: de onzekerheid over de toekomst. Voorspel met een coronacrisis en de stikstof- en PFAS-problematiek maar eens of je die vakkracht die je nu hard nodig hebt ook over een half jaar nog werk kunt bieden.

“Wat je nu ziet is dat werkgevers vooral individueel handelen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door te proberen om personeel van de concurrent binnen te halen. Maar daarmee gaan we het op lange termijn niet redden. Sterker nog: als jij over een poosje toch geen werk meer hebt omdat een project is afgelopen, bestaat de kans dat zo’n werknemer heel ander werk gaat zoeken.”

Regionale flexcapaciteit
Wat een slimmere weg is? Meer samenwerken in de regio, zegt Luuk. “Ieder bouwbedrijf heeft pieken in de werkvoorraad. Als jij even geen werk hebt voor die timmerman, kan je collega hem goed gebruiken. Wij fungeren daarbij als vertrouwde tussenpartij die de regionale flexcapaciteit borgt en zorgt dat de kennis en mankracht voor de branche behouden blijft.”

Ondertussen zet Faber Personeelsdiensten ook volop in op het vergroten van instroom in de branche. “Tijdens de vorige crisis hebben veel vakkrachten de branche vaarwel gezegd. Een deel wil best weer terugkeren, maar weet niet goed waar ze moeten beginnen. Wij helpen ze om weer terug te keren. Dat doen we ook bij medewerkers die nu hun baan kwijtraken door de coronacrisis.”

Faber Personeelsdiensten helpt hen om een carrièreswitch te maken naar de bouw. “Dan kun je bijvoorbeeld denken aan standbouwers die we een nieuwe toekomst geven als timmerman. Maar ook als je bijvoorbeeld een handige taxichauffeur, kok of cateringsmedewerker bent komen we graag met je in contact”, zegt Luuk Hopman. “Ook bouwbedrijven mogen natuurlijk potentiële ‘overstappers’ naar ons doorverwijzen.”

Die betrokkenheid bij de bouw- en schildersector onderscheidt Faber Personeelsdiensten, vindt Hopman. “Je kunt ons echt zien als een HR-partner voor schildersbedrijven en aannemers. We ontzorgen je op personeelsgebied en nemen werkgeversrisico’s weg, waardoor jij je kunt focussen op je corebusiness. Daarnaast zetten we ons in voor de toekomst van de sector en werken we met werkgevers samen aan een gezonde arbeidsmarkt”, vertelt Luuk.

Tevreden werknemers
Zo’n partner kun je alleen zijn als vakkrachten graag bij je werken, beseffen de drie adviseurs. “Daarom hebben we een ambitieuze doelstelling: wij willen de beste werkgever zijn in de bouw- en schildersbranche. Als je via ons werkt moet je minstens zo goed af zijn als wanneer je in loondienst bent bij een bouw- of schildersbedrijf”, aldus Rens.

Dat is bijvoorbeeld de reden dat vakkrachten bij Faber Personeelsdiensten standaard een jaarcontract krijgen. Ook verdienen ze volgens de CAO, bouwen ze net als hun collega’s op de steiger pensioen op en krijgen ze volop kansen om opleidingen te volgen. Een vast aanspreekpunt voor werkvragen, een kerstpakket, een zomerborrel en collectiviteitskortingen? Ook allemaal geregeld.

“Wij gaan niet voor de snelle matches. Bij het gros van onze vakmensen hebben we thuis aan de keukentafel gezeten. We kennen ze bij naam en voeren regelmatig gesprekken met ze, die verder gaan dan het gebruikelijke: hoe gaat het met je? We kijken daarin bijvoorbeeld waar iemand over vijf jaar wil staan en wat daarvoor nodig is”, vertelt Naomi.

Groeimogelijkheden
Die persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat veel vakkrachten al jarenlang in dienst zijn bij Faber Personeelsdiensten. Best bijzonder in twee branches waarin het verloop behoorlijk hoog is. Luuk: “Wat daarbij ook meespeelt is dat onze vakkrachten weten dat ze bij ons makkelijk een stap kunnen maken naar een nieuwe werkomgeving. Als jij als timmerman bijvoorbeeld niet meer op je plek zit bij je huidige bedrijf, is de drempel vaak nog behoorlijk hoog om ergens anders te solliciteren. Want welk bedrijf past dan bij je? Doordat wij jou én de bouw- en schildersbedrijven in de regio goed kennen, kunnen wij die match maken op veel meer dan onderbuikgevoel.”

www.faberpersoneel.nl

Geplaatst op: 19-02-2021