Zit u vastgeplakt?

Als ondernemer denkt u in mogelijkheden. Hoe u uw bedrijf door kunt ontwikkelen. Maar u denkt ongetwijfeld ook weleens na over de vraag hoe het verder moet wanneer u met pensioen bent. De overdracht van een bedrijf is voor menig ondernemer een intensief en emotioneel traject. Na jaren van hard werken is uw bedrijf als een kind voor u geworden en dat gaat u verkopen.

Veel ondernemers onderschatten de duur en intensiteit van het verkooptraject van een bedrijf. Dit traject is vaak intenser en duurt vaak langer dan een ondernemer verwacht. Bovendien is een verkooptraject voor u waarschijnlijk geen dagelijkse kost, moet het naast de reguliere bedrijfsvoering worden gedaan, vaak ook nog in het geheim en zorgt onzekerheid voor veel spanning. Het is dan ook van belang om ruim van tevoren na te denken over een eventuele verkoop en tijdig te beginnen met het verkoopklaar maken van uw bedrijf.

Mijn ervaring is dat bij veel ondernemingen, met name in het kleinbedrijf en aan de onderkant van het middelbedrijf, de onderneming en de ondernemer één zijn. Ze zijn met elkaar verweven, soms dusdanig dat van het bedrijf feitelijk niets over blijft zonder de ondernemer. Een hele belangrijke bottleneck in transacties. Menig transactie loopt stuk op het feit dat het bedrijf te veel vastgeplakt zit aan de ondernemer. Kopers willen het bedrijf dan niet overnemen of alleen tegen een significant lagere prijs dan waarvoor de ondernemer wil verkopen.

Het is daarom van belang dat u tijdig begint met het verminderen van uw afhankelijkheid. Zorg ervoor dat u een goede interne organisatie hebt staan die ook in uw afwezigheid blijft draaien. Onderschat de duur van het verminderen van deze afhankelijkheid niet. Soms moet u medewerkers hier specifiek voor gaan opleiden, uw interne organisatie aanpassen of is zelfs het aanpassen van uw IT-omgeving nodig. Dat wat in uw hoofd zit moet op papier komen te staan en medewerkers moeten wennen aan de nieuwe manier van werken. Het proces van het verminderen van deze afhankelijkheid neemt niet zelden enkele jaren in beslag, want vergeet niet dat uw onderneming ook een geschiedenis moet opbouwen waarmee de onafhankelijk kan worden bewezen.

Begin daarom op tijd. Zorg ervoor dat uw onderneming prima zonder u kan functioneren, hoe moeilijk dat soms ook is.

Robin van Denderen
Senior Business Consultant