‘Je moet zelf kansen creëren’

Hij behoort tot een nieuwe generatie bedrijfsmakelaars. Opgegroeid in het digitale tijdperk, thuis in de wereld van de vastgoedbeslissers van morgen. Wie is Dick van Putten (29), de nieuwe wervelwind in de zakelijke vastgoedmarkt van Nijkerk en omstreken?

Woensdagmorgen, half 10. Met de telefoon aan het oor doet Van Putten de deur naar zijn kantoor open. Nette spijkerbroek aan, met daarop een blouse en pull-over. Geen pak? “Nee”, lacht de jonge bedrijfsmakelaar. “Een jasje draag ik nog weleens, maar je zult mij niet snel in driedelig kostuum aantreffen.”Van aankoop tot taxatie en belegging
Met ZAAK Bedrijfsmakelaars is hij sinds deze zomer actief in de zakelijke vastgoedmarkt. Aankopen, huren, verkopen, verhuren, taxeren; dat werk. Ook speurt hij voor beleggers de markt af op zoek naar slimme investeringen. Dat doet hij in de driehoek tussen Amersfoort, Ede en Harderwijk.De basis? Die werd jaren eerder gelegd. “Als kind was ik al gefascineerd door vastgoedadvertenties. Legde ik mijn hand op de prijs en probeerde ik in te schatten wat een huis of bedrijfspand waard was.” Of hij een beetje in de buurt zat? Grijnzend: “Ik kon dat best aardig volgens mij.”Op zijn 21e is hij gestart bij Drieklomp Makelaars & Rentmeesters. Eerst als woningmakelaar en -taxateur en de laatste jaren in het commercieel vastgoed. “Dat laatste voelde als thuiskomen. Ondernemers zijn zakelijk, beslissen snel, denken op hoofdlijnen. Heerlijk!”

Ondernemerschap in de genen
En dat terwijl hij zichzelf ooit had voorgenomen: ik word geen ondernemer. “Ik groeide op in Stoutenburg, dichtbij Hoevelaken. We woonden op de boerderij, mijn vader had een autobedrijf. Daar zag ik: ondernemerschap is keihard werken en succes komt je niet aanwaaien.”

Toch begon het langzaam steeds meer te kriebelen. Om op eigen benen te staan. Zijn eigen visie en strategie op zakelijk vastgoed uit te rollen. Vandaag iets bedenken, morgen uitvoeren. En vooral: ondernemen! “Ik ben echt met niets begonnen. Ik had nog niet eens een naam en KVK-inschrijving op mijn eerste dag als ondernemer.”

Niet afwachten, maar bellen
Een paar maanden later heeft hij een scala aan panden in zijn portefeuille. Het geheim? Bellen. “Koude acquisitie”, lacht Van Putten. “Ik merk dat ik dat erg leuk vind. Dat ondernemende zit ook in mijn stijl van makelen. Iedereen kan een pand op Funda in Business zetten en afwachten. Ik bel ondernemers op: ik zie dat je groeit, ben je al toe aan extra ruimte? Nee heb je, ja kun je krijgen.”

Kantoor met visgraatvloer
De vastgoedmarkt in Nijkerk en Hoevelaken is er volgens Van Putten één met twee gezichten. Bouwgrond is gewild, maar kavels niet te krijgen. En ook bedrijfshallen zijn schaars. “Dat vraagt echt om een actieve houding. Ik zoek gericht voor ondernemers naar bedrijfsruimte, breng locaties in kaart en bel wekelijks met vastgoedeigenaren en andere makelaars. Als je wacht tot er iets online komt, ben je meestal al te laat.”

Zoek je een kantoor? Dan heb je meer keuze, al sluiten aanbod en vraag daar vaak niet op elkaar aan. “Is het duurzaam en heeft het de uitstraling van nu? Daar letten ondernemers echt op, zeker de nieuwe generatie. Met een visgraatvloer en stalen deuren sta je tijdens een bezichtiging met 1-0 voor.”

Makelen op insta
Die nieuwe generatie kent Van Putten als geen ander. Hij groeide op in het digitale tijdperk, met social media binnen handbereik. Dat merk je aan de manier waarop hij vastgoed presenteert en in de markt zet. “Ik investeer in goede fotografie, want beeld is alles in deze tijd. Maar ik zet panden ook bijvoorbeeld via instagram in de spotlights.”

Zitten ondernemers daar? “Absoluut. Zeker de dertigers en veertigers. En ook de generatie die op het punt staat om het bedrijf over te nemen. De vastgoedbeslissers van morgen die op maandagmorgen zeggen: hé pa, ik zag online een mooi pand voorbij komen. Zullen we eens gaan kijken?”

www.zaakbedrijfsmakelaars.nl

Geplaatst op: 29-11-2023