Innoveren? De fiscus helpt mee!

Nederland is van innovatievolger veranderd in innovatieleider, zo vermeldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) medio juli vol trots op haar website. In de eerste helft van 2017 hebben we deze positie verder versterkt en zijn we zelfs gestegen naar de vierde plek op de ‘European Innovatie Scorebord’-lijst.

De overheid stimuleert bedrijven die vernieuwende producten ontwikkelen. Innovatieve ondernemers zorgen namelijk voor economische groei, meer werkgelegenheid en pakken hun rol bij het oplossen van maatschappelijke problemen. De Belastingdienst helpt mee met een paar mooie faciliteiten om innovatieve activiteiten te bevorderen.

Lagere vennootschapsbelasting
Zo regelt de ‘Innovatiebox’ dat, wanneer u winsten behaalt met zelfontwikkelde innovatieve activiteiten, deze tegen een effectief vennootschapsbelastingtarief van 5% worden belast. In plaats van tegen het normale vennootschapsbelastingtarief van 25% (of 20% bij een winst tot € 200.000).

Minder loonheffing
En de ‘Afdrachtsvermindering S&O’ geeft aan dat wanneer u werknemers heeft die speur- en ontwikkelingswerk doen, u 32% van de loonkosten en de overige kosten en uitgaven voor speur- en ontwikkelingswerk, tot een bedrag van € 350.000 (en 16% over het meerdere) in mindering mag brengen op de door u af te dragen loonheffing.

Investeringsaftrek
Wanneer u investeert in energiebesparende bedrijfsmiddelen of in duurzame energie, kunt u 55% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst. Eenzelfde regeling geldt voor de aanschaf van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, daar kan de investeringsaftrek oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. Met de Vamil-regeling ten slotte kunt u tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een door u te bepalen tijdstip en dat kan een mooi liquiditeits- of rentevoordeel opleveren.

Gaat u aan de gang met nieuwe, innovatieve activiteiten? Houd dan de fiscale voordelen in de gaten.

Bram Faber is directielid en fiscalist bij Schuiteman Accountants & Adviseurs in Nijkerk

www.schuiteman.com

Geplaatst op: 05-09-2017