Bart Zijlstra: ‘Focus helpt je verder’

NIJKERK – MKB-bedrijven adviseren zonder daarbij het welzijn van de ondernemer uit het oog te verliezen. Met Zijlstra Ondernemersadvies geeft Bart Zijlstra advies aan ondernemers over focus, strategie én financiering.

Voordat Bart voor zichzelf begon werkte hij twaalf jaar als adviseur en relatiemanager MKB Bedrijven voor ABN AMRO. Deze ervaring nam hij tien jaar geleden (in crisistijd!) mee in zijn stap naar het zelfstandig ondernemerschap. Anno 2021 werkt hij vanuit zijn kantoor in bedrijfsverzamelgebouw Apollo Workspaces aan een groeiende klantenkring.Tijdens deze omstandigheden is het er niet rustiger op geworden voor hem. Momenteel ziet hij een tweedeling in het midden- en kleinbedrijf, vertelt hij. “Enerzijds zijn daar de ondernemingen die behoefte hebben aan advies over strategie en financiering om deze tijd door te komen. Anderzijds zijn er bedrijven die deze tijd gebruiken om zaken die zijn blijven liggen op te pakken, zoals bedrijfsopvolging of het in kaart brengen van cruciale stakeholders.”

Een uitdagende tijd dus, waarin hij veel betrokken wordt bij financieringen, voor zowel groei,- als  krimpsituaties. “Ik zorg ervoor dat ondernemers de focus top-of-mind houden. Als je moet krimpen of wilt gaan groeien, bedenk dan waarom en ook welke uitdagingen dit met zich meebrengt. Als je duidelijk voor ogen hebt waarom, moet je concrete stappen formuleren om deze in de praktijk te brengen. Daarna is de financiering ook beter te realiseren. Ook de huidige liquiditeitsproblemen bij ondernemers kunnen vaak worden opgelost, door private investeerders of ook nog steeds bij banken.”

Stilte voor de storm
Het komende jaar wordt uitdagend, verwacht hij. Enerzijds door de financieringsuitdagingen op dit moment (voor zowel investeringen als om het hoofd boven water te houden), en anderzijds door bedrijfsovernames. Dit gaat de komende maanden weer versneld aantrekken, denkt hij. “Prachtige projecten vind ik dat, waarbij ik de koper of verkoper begeleid en advies geef over bepaalde keuzes die ze moeten maken. Keuzes met veel emoties en waardering.”

Lokaal presenteren
Hij ervaart het als een gemis dat er in deze tijd zo weinig fysiek contact is met andere ondernemers. “Ik ben een echte netwerker, ben al jarenlang lid van de BHN. Het is een manier om je lokaal in Nijkerk te presenteren, andere ondernemers te leren kennen en makkelijker ingang te hebben. Zorgen dat je in deze tijd in de picture blijft is voor iedereen een zoektocht, maar wel eentje waar je actief mee aan de slag moet gaan.”

www.zijlstraondernemersadvies.nl

Geplaatst op: 19-02-2021