‘Ik snapte helemaal niets van groei’

Nadat hij als ondernemer de bodem raakte, besloot Richard Todd (39) alleen nog maar te doen wat hij zélf leuk vond. Geen concessies meer, niet meer leven volgens de spelregels van anderen. Nu staat de creatieve Nijkerker aan het roer van vier bloeiende bedrijven. “Ik sta nog niet waar ik nu had willen staan.”

Je vindt Reclamestal, Signploeg, James PRO en GetJobsDone op de plek waar het drukke Amersfoort plaatsmaakt voor weidse, uitgestrekte weilanden. Daar, op de rand van bedrijventerrein De Wieken, staat een modern nieuwbouwpand met de looks van een stal. Buiten scharrelen de kippen en grazen schapen in de wei, binnen slentert kantoorlabrador James tussen de werkplekken in een hip decor van hout, staal en beton.

Groepjes jonge experts kauwen er hun broodjes, salades of smoothies weg bij de Bananenbar, in een interieur dat tot in de puntjes gestyled is. Waar vind je een drumstel en vintage race-auto in een kantoor? Nou, hier dus. Lekker eigenzinnig, creatief en een tikje chaotisch. Eigenlijk precies zoals eigenaar Richard Todd zelf.

Rock bottom
38 jaar is de Nijkerker pas, toch heeft hij er al ruim twee decennia opzitten als ondernemer. “Ik begon op mijn zeventiende voor mezelf, had geen zin meer om mijn mbo-opleiding af te ronden. Achteraf veel te jong. Ik was behoorlijk eigenwijs en recalcitrant. Vond het stoer om een eigen bedrijf te hebben, maar ik moest de opdrachten echt bij elkaar sprokkelen.”Ja, zijn reclame- en signbedrijfje groeide door de jaren heen wel wat. Maar echt hard ging het niet en om nou te zeggen dat hij elke dag genoot? Nou, dat niet. “Ik liep eigenlijk tegen twee dingen aan: ik deed veel dingen die ik eigenlijk niet leuk vond. En ik probeerde dat te doen op een manier die niet bij me paste. Zoals het hoorde, volgens de verwachtingen van anderen.”De ommekeer? Die kwam inmiddels dik tien jaar geleden. Financiële zorgen door de crisis, een burn-out: Todd bereikte hard de bodem van het ondernemersbestaan. “Ik dacht: nu is het klaar. Ik ga alleen nog maar dingen doen die ik leuk vind, voor wie ik leuk vind. Dat was misschien wel de beste beslissing van mijn leven.”

The way up
Verlost van de verwachtingen en het keurslijf dat hij zichzelf had aangemeten, begon Reclamestal te bloeien. “Als je radicale keuzes maakt, stoot dat mensen af. Maar tegelijkertijd trekt het ook nieuwe klanten en medewerkers aan. Alleen moest ik nog leren hoe ik daarmee om moest gaan. Ik snapte helemaal niets van groei. Was vooral bezig met achter mijn staart aanrennen. Wie het hardst riep, kreeg een stukje van mijn tijd.”Hoe doen andere ondernemers dat eigenlijk, vroeg de Nijkerker zich regelmatig af. En dat bleek ook de kortste weg naar het antwoord. “Ik besloot eens te gaan praten met een goede klant die in tien jaar tijd gegroeid was van 2 naar 100 medewerkers. Hij leerde me veel over groei en bracht me ook in contact met een ervaren businesscoach.”

Gamechangers
Zo maakte de creatieve Nijkerkse selfmade ondernemer kennis met een geheel nieuwe wereld: die van de businesspsychologie en zakelijke groeimodellen. Het 7S-model van McKinsey, the Rockefeller Habits van Verne Harnish, de DISC-gedragsstijlen. “Dat waren echte game changers voor mij. Ik begon eindelijk mezelf te begrijpen. Ik ben heel aanwezig, creatief en ondernemend. Zet je drie Richards naast elkaar in een ruimte? Dan krijg je de meest fantastische ideeën, maar er komt niets van de grond. Ik houd ervan om iets snel naar 60 of 70 procent te brengen, maar voor dat laatste deel moet je niet bij mij zijn. Als iets routinematig wordt, verlies ik mijn aandacht en focus. Ik heb echt een wingman nodig. Iemand die gestructureerd en analytisch is. Die heb ik gevonden en dat helpt mij enorm.”

Ook de teams in zijn bedrijven worden geleid door complementaire duo’s, die werken aan de hand van een mix van de managementprincipes die Todd door de jaren heen verzamelde. Ieder team werkt met jaar- en kwartaaldoelen, waar ze zelf over hebben meegedacht. Wekelijks werken de teamleiders hun online dashboard bij, waardoor Todd de ontwikkeling van zijn vier bedrijven kan monitoren. “Aanvullend pik ik er wekelijks met een steekproef vijf calculaties uit, die ik nacalculeer. Ook bellen we wekelijks random vijf klanten om de klanttevredenheid te meten.”

Grachtenpand
Met die aanpak groeien de vier bedrijven van Todd gestaag door. Zo kan Reclamestal zich inmiddels meten met de grotere brand agency’s in de regio, is Signploeg een zelfstandige businessunit met een sterke reputatie en groeit GetJobsDone soms met dubbele cijfers per maand. Inmiddels heeft Todd een kleine veertig medewerkers in dienst, het gros jonge twintigers en dertigers. Sinds 2018 werken die niet langer vanuit Hoevelaken, maar vanuit een gloednieuwe stal in Amersfoort. “We hebben hier meer ruimte, maar het gaat ook om de uitstraling. Daar ben ik eerlijk in. Goede reclame hoeft niet uit een grachtenpand te komen, luidt onze slogan, maar het helpt bij het aantrekken van grote klanten en nieuwe medewerkers wel dat er nu Amersfoort op ons visitekaartje staat.”

Een onsje geduld
Twee decennia als ondernemer hebben hem rustiger gemaakt. Ook het vaderschap doet een duit in het zakje. Al blijft er altijd die diepe, tomeloze ambitie van binnen. “Ik wil altijd verder. Dat is soms best irritant. Succes is voor mij doelen halen en dan weer nieuwe doelen stellen. Met Reclamestal wil ik een landelijke brand speler worden, op termijn zie ik hier in de regio meerdere Signploegen ontstaan, al dan niet door overnames. Ik wil altijd sneller dan het gaat, sta nog niet waar ik nu had willen staan. Tegelijkertijd kan ik daar ook echt weleens een nacht van wakker liggen. Ja, als er één eigenschap is die ik wel wat meer zou willen hebben? Dan is het zeker weten geduld.”

Reclamestal-8www.reclamestal.nl

De 4 bedrijven van Richard ToddReclamestal richt zich op strategie, branding en merkactivatie voor middelgrote en grote mkb-bedrijven.Signploeg is het adres voor gevel- en terreinreclame, voertuigbelettering en interieurprinting.James PRO levert zelfontwikkelde software voor relatiebeheer, projectmanagement, calculatie en facturatie.GetJobsDone is een online platform dat studenten en werkgevers bij elkaar brengt.

Geplaatst op: 21-04-2021

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.