Huismeester van de Nederlandse wijnvoorraad
Focus aanbrengen
De focus op de logistiek van alcoholische dranken? Die kwam er onder de derde generatie in het familiebedrijf. “In de jaren negentig vroeg ik aan mijn vader: waar wil je naartoe met de onderneming? ‘Dat moet jij weten. Het is straks van jullie’, reageerde mijn vader. We vervoerden in die tijd van alles, maar uit onderzoek bleek dat vooral het transport van wijn en gedistilleerd gewaardeerd werd”, blikt Martien terug. “Daar zagen we kansen.”
Want flessen champagne, jenever of andere alcoholische dranken zijn kostbaar. Dat betekent dat transport en logistiek wat mogen kosten. Bovendien – ontdekte Martien – is het een markt waarin synergie voordelen oplevert. Doordat Bouw Logistic Services zoveel drank vervoert, heeft het bijvoorbeeld een speciale regeling met de Belastingdienst: een accijnsschorsing. “Klanten hoeven hierdoor pas accijns te betalen op het moment dat hun producten worden uitgeleverd, en ze zelf dus ook betaald krijgen.”
De focus op logistiek van alcoholische dranken – vastgelegd in strategische plannen – legde het Nijkerkse familiebedrijf geen windeieren. Bouw Logistic Service is inmiddels marktleider in deze nichemarkt. Bovendien groeide de onderneming stormachtig sinds er gefocust wordt. Van 30 medewerkers naar 250 collega’s en van 1 vestiging naar 5 locaties, met een totale opslagoppervlakte van 55.000 m2.
Logistiek in de Nijkerkse genen
Grootvader Martinus Bouw zou er trots op zijn geweest. Hij richtte in 1932 het transportbedrijf M. Bouw & Zonen op. Later namen zijn zonen Gerrit, Sam en Martinus (Tiets) Bouw de zaak over. Op het hoofdkantoor herinneren oude foto’s van de vestiging aan de Vetkamp aan vervlogen tijden. En achter een dikke kluisdeur gaat zelfs een museumkamer schuil, met meubelstukken uit de oude slaapkamer van opa. Aan de wand hangt zijn stofjas nog, net als het jack van vader ‘Tiets’.
Het tekent het familiebedrijf, waar logistiek in de genen lijkt te zitten. “Wij groeiden letterlijk op in het bedrijf. We speelden met vriendjes op en tussen de pallets, ik ben als kind ontelbare keren op mijn fietsje van de Vetkamp naar de Gildenstraat gereden, waar we ons eerste warehouse bouwden. Daar was onze vader zijn tijd overigens ver mee vooruit. Goederen opslaan voor klanten? Dat deed nog geen enkele transporteur”, blikt Martien terug.
In 1998 namen de tweelingbroers op dertigjarige leeftijd het familiebedrijf over. “Eind jaren tachtig hebben we een grote brand gehad. We waren bijna alles kwijt. Gelukkig stonden de meeste vrachtwagens buiten, waardoor ze gespaard zijn gebleven. De brand heeft een enorme wissel op onze vader getrokken. Toen het bedrijf weer stond, droeg hij het vrij snel aan ons over. Ik weet nog dat we bij de notaris stonden. Onze vader keek eens naar links en naar rechts en zei tegen ons: ‘Denk eraan: vanaf nu rekenen de medewerkers op jullie.’ Dat voelde voor mij best als een last, ook in de wetenschap dat het bij veel familiebedrijven in de derde generatie fout gaat”, zegt Martien.
Tegenpolen aan het roer
Hij is de prater van het stel. De man van het beleid, de strategie en business development. Wouter is zijn tegenpool. Een doener die het liefst bezig is met het plannen van de transporten. “Ik zeg wel eens gekscherend dat we dezelfde achternaam en waterleiding delen, maar verder verschillend zijn. Juist daardoor zijn we een goed team. We vullen elkaar echt aan en vertrouwen elkaar blindelings”, vertelt Martien.
Doe je zaken met Bouw Logistic Services? Dan proef je al snel het familie-dna. “Laagdrempelig zijn, doen wat je belooft en hard werken”, somt Wouter op. “En problemen oplossen voor klanten. Daarin gaan we heel ver. Rijden we lastminute op zondagmorgen naar het Philips Stadion in Eindhoven om acht pallets witte wijn te leveren voor een concert van Guus Meeuwis, omdat de vorige dag alles is uitverkocht.”
De laatste jaren is de logistieke puzzel die Wouter dagelijks moet leggen steeds complexer geworden. “Wij leveren veel af in binnensteden, maar daar mag je vaak maar tot 12.00 uur komen met een vrachtwagen. Restaurants zijn dan nog niet open. Wij proberen altijd een vertrouwensband op te bouwen met klanten. Onze chauffeurs hebben de nodige sleutels, zodat ze nieuwe voorraden zelf neer kunnen zetten als het restaurant nog gesloten is.”
Waarde toevoegen in de keten
Met de komst van emissievrije zones en andere aangescherpte duurzaamheidseisen, neemt die complexiteit alleen maar verder toe. Tegelijkertijd biedt dat Bouw Logistic Services juist kansen. “Vroeger draaide ons vak om het vervoeren van goederen van A naar B. Het liefst zo snel mogelijk en tegen de laagste kosten. Nu gaat het om waarde toevoegen in de totale logistieke keten”, zegt Martien.
Op duurzaamheidsgebied doet Bouw Logistic Services dat bijvoorbeeld door leveringen te combineren, waardoor de totale footprint van het vervoer afneemt. Of door opdrachtgevers te voorzien van data voor CO2-rapportages. Een ander voorbeeld? Het Nijkerkse familiebedrijf ontzorgt webshops die wijn en drank verkopen volledig. Als jij zes verschillende wijnen online bestelt, voegt Bouw Logistics die samen in een doos. Kurkentrekker erbij, waardebon erin; het kan allemaal.
Het familiebedrijf heeft business analisten en sinds kort ook een AI-expert in dienst, die met opdrachtgevers meedenken over het optimaliseren van hun voorraden en logistiek. “Vroeger dachten we bij elke palletplaats die we verhuurden: mooi! Nu helpen we onze klanten steeds vaker om zo min mogelijk voorraad aan te houden en just in time te leveren. Dat kost ons omzet, maar voegt waarde toe. En dat maakt op lange termijn het verschil.”
Geplaatst op: 11-02-2024
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!