Fietsverkeer niet langer over bedrijventerrein

Nijkerk – De gemeente Nijkerk heeft een nieuwe fietsroute gerealiseerd die de binnenstad verbindt met Nijkerk aan het Water.

De nieuwe route voert fietsers om de bedrijventerreinen heen, waardoor ze niet meer tussen de vrachtwagens rijden. Ook sluit de nieuwe route aan op verschillende fietsroutes in de gemeente en het fietsknooppuntennetwerk. Hierdoor neemt de verkeersveiligheid toe. Dit voorjaar is de bewegwijzering voor de nieuwe route geplaatst. Verder zijn er voorzieningen langs de route gecreëerd, zoals bankjes en informatiepanelen.

Opening rustpunt
Onlangs werd ook een rustpunt geopend bij Nijkerk aan het Water. De gemeente Nijkerk en de Gastvrije Randmeren zijn de twee partijen die het rustpunt mogelijk hebben gemaakt. Ze werken nauw samen om het overgangsgebied van water naar land aantrekkelijk te maken voor toeristen en recreanten. “Deze plek markeert de afslag naar Nijkerk van de lange afstand LF Zuiderzeefietsroute langs de Randmeren. We zijn blij dat Nijkerk investeert in een mooie overgang van land naar water én het nog aantrekkelijker maken van fietsen langs het water”, aldus Rita Braam van de Gastvrije Randmeren. “De rust en ruimte van de Randmeren is een mooie aanvulling op de natuur van de Veluwe. In beide gevallen gaat het om buiten genieten, ontmoeting en ruimte voor recreatie.”

Wethouder Mariëlle Broekman van vrijetijdseconomie vult aan: “Nijkerk aan het Water is een prachtig deel van onze gemeente. Met restaurants, boot- en fietsverhuur, een strand, een jachthaven. Het ligt aan een natuurgebied en die mix van plezier en rust is uniek. Ik hoop dat heel veel mensen kunnen genieten van dit rustpunt. Om net als wij even uit te rusten en een broodje te eten. Of om gewoon te genieten van deze prachtige plek.”

Reeks nieuwe voorzieningen
De nieuwe fietsroute is het eerste deel van een reeks nieuwe voorzieningen. De gemeente en de Gastvrije Randmeren werken meer plannen uit. Zo worden bestaande routes op het water en het land verbeterd en er komen meer voorzieningen voor het aanleggen van pleziervaartuigen en parkeren en opladen van voertuigen.

Geplaatst op: 14-08-2023