FAN van start met groep studenten

NIJKERK – De eerste lichting food-studenten volgt sinds deze maand de niveau 3 BBL-opleiding Procesoperator via Aeres (V)MBO Nijkerk. Hierin worden ze voorbereid op een toekomst in de food.

Food Academy Nijkerk (FAN) is een BBL-opleiding, wat betekent dat de studenten vier dagen in een bedrijf werken en één dag naar school gaan om te leren. In de maanden voorafgaand aan het schooljaar 2019-2020 werkte Aeres MBO, in samenwerking met diverse bedrijven, aan de ontwikkeling van het opleidingsplan dat de studenten optimaal moet voorbereiden op een toekomst in de food. Daarbij staat de praktijk voorop.

“De opleiding wordt dan ook vooral in-company gegeven bij bedrijven”, vertelt Annette Vermaas, locatiedirecteur van Aeres MBO. “Uniek aan FAN is dat de studenten via beroepspraktijkvorming (stages) kennismaken met diverse bedrijven en zo zelf kunnen ontdekken wat bij hun past. Bovendien krijgen ze baangarantie, een mooi salaris en doen ze natuurlijk leuk werk in een moderne sector.”

Dit schooljaar gebruikt Aeres MBO ook om de BOL-opleiding (een dagopleiding) voor te bereiden die in het schooljaar 2020/2021 moet starten.Vermaas: “Het opleidingstraject is al bekend, maar we gaan met name inzetten op de marketing. We hebben al enkele zeer betrokken partnerbedrijven; Bieze Food Group, Arla Foods, Epos Kruiden en Specerijen en Van Delft Biscuits, maar FAN moet meer bekendheid krijgen onder bedrijven en toekomstige studenten en hun ouders. Het blijkt namelijk lastig om jongeren te motiveren, omdat ze geen beeld hebben van de foodsector en de studiekeuzes legio zijn. Daarom zoeken we onder meer bedrijven die hun deuren willen openen voor onze (toekomstige) studenten. Vanuit de gemeente Nijkerk is er daarnaast iemand bezig met een onderzoek naar wat jongeren al over de FAN weten. Voor het volgende schooljaar is het belangrijk dat we nog gerichter kunnen werken. Het zou mooi zijn als mensen of bedrijven ons willen ondersteunen bij het aanspreken van de jonge doelgroep via social media.”

Ondanks dat er nog enkele wensen zijn, is Vermaas erg blij met alle hulp die wordt geboden vanuit het Nijkerkse. “Er komen regelmatig nieuwe partnerbedrijven bij. Niet alleen uit de foodsector, maar ook vanuit de transport en logistiek. Bovendien werken we nauw samen met de Techniekacademie in Harderwijk. Als we straks al deze opleidingen onder één dak hebben, dan kunnen we optimaal werken aan ons gezamenlijke doel: nieuwe medewerkers opleiden voor de foodsector, in al zijn facetten.”

www.foodacademynijkerk.nl

Food Academy Nijkerk
Food Academy Nijkerk is een initiatief van verschillende bedrijven uit de gemeente Nijkerk en MBO Aeres. De gemeente Nijkerk heeft een faciliterende rol. Doel is om nieuwe medewerkers op te leiden voor food- en foodgerelateerde bedrijven in de regio Nijkerk. Het gaat onder meer om foodprocesoperators, technische en logistieke medewerkers. De studenten worden via een BBL-opleiding meegenomen in een mooie toekomst in de food of foodlogistiek. Tijdens de opleiding gaan ze onder meer bij Nijkerkse bedrijven aan de slag. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in Food Academy Nijkerk kunnen zich melden bij de stuurgroep van Food Academy Nijkerk via: nicole@sol-online.nl.

Geplaatst op: 12-09-2019