Forse daling van bedrijfsinbraken in Nijkerk

NIJKERK – Nijkerkse bedrijven zijn dit jaar beduidend minder vaak het doelwit van inbrekers. De teller staat na de eerste zes maanden van 2019 op 10 gevallen, tegen 22 bedrijfsinbraken in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit actuele cijfers van de politie. De daling is opvallend, want landelijk gezien neemt het aantal bedrijfsinbraken niet significant af. Bovendien liggen veel bedrijventerreinen in Nijkerk en Hoevelaken aan de snelweg, waardoor ze aantrekkelijker zijn voor criminelen. Die kunnen na een inbraak dan namelijk snel vluchten.

Collectieve beveiliging
In de afgelopen jaren liep het aantal bedrijfsinbraken in het Nijkerkse al fors terug. In 2014 werden er bijvoorbeeld nog 78 gevallen van bedrijfsinbraken gemeld. De daling wordt waarschijnlijk mede veroorzaakt door collectieve beveiligingsmaatregelen die bedrijven nemen, zoals op bedrijventerrein Arkervaart. Daar werden vorig jaar nog extra beveiligingscamera’s geplaatst.
Ook in buurgemeenten Amersfoort (-16,2%) en Barneveld (-25,9%) daalde het aantal bedrijfsinbraken. In Bunschoten en Putten werd ondernemers juist vaker slachtoffer van dieven.

Meer winkeldiefstallen
Het aantal winkeldiefstallen neemt overigens juist weer toe. Winkeliers in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen deden in de eerste helft van 2019 25 keer aangifte van het feit dat klanten zonder af te rekenen naar buiten liepen. Dat is meer dan twee keer zo vaak als in dezelfde periode in 2018.

Geplaatst op: 12-09-2019