‘Elk object is uniek en krijgt onze unieke aanpak’

‘Bij het verkopen of verhuren van een pand komt altijd emotie kijken. Of het nou om een bedrijfspand gaat, of een woonhuis. Daarom verplaatsen we ons altijd in degene met wie we in gesprek zijn.’ Vader en zoon Nick en Hendrik de Boer vertellen vol trots over hun kantoor, waar Nick meer dan 30 jaar geleden al zijn eerste stappen in het makelaarsvak zette. 

‘Ik ben hier in 1990 komen werken bij Gerrit Schipper, die toen het Nijkerkse kantoor van Kamerbeek runde. Voor Kamerbeek heb ik daarna in meerdere kantoren over heel Nederland gewerkt, tot ik in 1999 in Ede voor mezelf begon. En toen ik 8 jaar geleden mijn ‘oude stekkie’ in Nijkerk kon overnemen, zag ik dat als een prachtige kans.’

Het mooie van zijn werk vindt Nick het bezig zijn met mensen. ‘Of je nou ondernemer bent of particulier, het verkopen of verhuren van een pand is altijd spannend. Het gaat vaak om heel veel geld en het zijn dus hele belangrijke beslissingen in het leven van onze klant. Ik vind het prachtig om ze daarmee te kunnen helpen. Maar ook het commercieel bezig zijn spreekt me aan. In de makelaardij kan ik mijn ei op dat gebied prima kwijt.’Ook Hendrik noemt het meedenken en sparren met de klant als belangrijke reden om makelaar te worden. ‘Al was het helemaal niet vanzelfsprekend dat ik het bedrijf in zou gaan. Natuurlijk kreeg ik er van jongs af aan veel van mee. Het werk leek me ook wel leuk, maar na mijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit wilde ik eerst eens bij andere organisaties in de keuken kijken. Zo begon ik als intern accountmanager MKB bij de Rabobank en al snel stroomde ik door naar accountmanager. Het financieel en strategisch bijstaan van ondernemers sprak me daar erg in aan.Toch was het niet helemaal wat ik zocht. Toen er binnen Domicilie ruimte ontstond, heb ik er eens goed met mijn ouders over gesproken. Daarvoor hadden we het er nooit over gehad. En nu heb ik de leukste baan die er is!’De laatste jaren heeft Domicilie haar dienstverlening flink uitgebreid. Nick: ‘In het verleden draaide het vooral om de verkoop van woonhuizen, maar inmiddels doen we veel meer. In Nijkerk is Hendrik de allrounder en houdt onze collega Anne Bonestroo zich bezig met de bestaande woningen. Zelf ben ik vooral bezig met de verkoop en verhuur van bedrijfshuisvesting. Samen met ons grote team in Ede werken we over de hele regio Food Valley, van Wageningen tot Amersfoort en daarnaast in plaatsen als Putten, Ermelo en Harderwijk. In die hele regio zijn we verder sterk in nieuwbouwprojecten.’

Domicilie werkt volgens een methode die ze zelf hebben ontwikkeld. Hendrik: ‘Dat doen we op alle fronten. We maken het hele proces stap voor stap inzichtelijk. Onze klanten, zakelijk en particulier, weten op elk moment waar ze aan toe zijn en wat ze van ons mogen verwachten. Een efficiënte manier van werken. Maar we houden wel steeds rekening met de situatie van onze klant. Want het blijft altijd maatwerk. Ieder pand is uniek en krijgt onze unieke aanpak. Daarbij werken we veel met data-analyse. Doordat we weten hoe de markt eruit ziet, kunnen we bijvoorbeeld heel gericht en effectief campagne voeren op social media.

Eigen nieuwbouwteam

Hendrik vertelt over het nieuwbouwteam van Domicilie: ‘Daarin zijn we de enige in de regio. Mijn broer Christiaan, die net als mijn moeder Anke ook bij Domicilie werkt, stuurt dat team aan. We steken met het nieuwbouwteam veel tijd en aandacht in de projectontwikkelaars. We adviseren ze ook over wat ze het best kunnen bouwen. Waar is behoefte aan? Wat voor soort woningen? En voor welke prijs?

Ook in dit traject speelt marktonderzoek een belangrijke rol. Op basis van data en bronnen kunnen we écht betrouwbare uitspraken doen over de behoeftes in de markt.’

Geen treintjes meer

Doordat Domicilie sterk is in de verkoop van nieuwbouwwoningen, krijgt het kantoor ook vaak te maken met doorstromers. Nick: ‘De kopers van die woningen laten vaak een eigen woning achter. Ze geven ons dan vaak de opdracht om hun eigen huis ook te verkopen. Maar daar komt de laatste jaren flink verandering in. Dat komt doordat de kopers nu steeds vaker mensen uit het westen zijn.

Die zorgen voor een flink tekort aan betaalbare koopwoningen. Vroeger had je als het ware ‘treintjes:’ Starters begonnen in een appartement, stroomden door naar een tussenwoning en vervolgens naar een hoekhuis, tweekapper of vrijstaande woning. Daardoor was er eigenlijk altijd wel een doorstroming. Die doorstroming valt nu steeds vaker stil.’

Nick en Hendrik zien dat door het tekort de prijzen van woningen sterk stijgen. En dat er steeds vaker fors hoger wordt geboden dan de vraagprijs. Nick: ‘Voor een makelaar lijkt dat geweldig, maar eigenlijk is het helemaal niet leuk. We moeten namelijk regelmatig mensen teleurstellen.’

Domicilie speelt hierop in door geïnteresseerde kopers bij te staan in hun aankoopproces. Hendrik: Ook dat doen we niet zomaar. We baseren ons advies op grondig marktonderzoek. Bij iedere woning die te koop staat, weten we ongeveer wie er interesse heeft, waar de mogelijke kopers vandaan komen, wat hun budget is en dus ook hoeveel ze naar verwachting zullen bieden.

Door onze klanten gericht advies te geven over wat ze moeten bieden, voorkomen we dat ze teveel betalen en vergroten we tóch hun kans op de aankoop van hun droomhuis. We merken dat we hierdoor echt zorgen voor blije klanten.’

Anders gaan werken door corona

Naast de woningmakelaardij specialiseert Domicilie zich steeds meer en meer in bedrijfshuisvesting. Daar veranderde de markt het afgelopen jaar enorm. Door corona. Nick: ‘We zien dat mensen anders zijn gaan werken door corona. Doordat thuiswerken bij veel bedrijven de norm is, staat in de regio een aantal ontwikkelingen stil. Bedrijven breiden niet meer uit en verhuizen niet meer, maar krimpen hun kantoren in en zoeken huurders voor de rest van hun kantoorruimte. Vaak met kortlopende huurcontracten.’

Co-working als nieuwe trend

Hendrik ziet op dat gebied ook co-working ontstaan als nieuwe trend: ‘In die beschikbare kantoorruimte vinden steeds meer kleine ondernemers en ZZP’ers een plekje. Ze zoeken elkaar op en vormen daardoor een sterk netwerk. Ze sparren en leren van elkaar en vullen elkaar dus direct aan. Eigenlijk is dat een hele mooie ontwikkeling.’

Nog steeds vraag naar bedrijfsruimte

Volgens Nick is er in Nijkerk en omgeving nog voldoende vraag naar bedrijfsruimte. En dan vooral de bedrijfshallen met een stukje kantoorruimte. ‘Sommige bedrijven vinden het lastig om geschikte ruimte te vinden. Wij nemen dat zoekwerk graag over. Doordat we de markt kennen, kunnen we daarin heel doelgericht te werk gaan.’

Investeren in vastgoed

Door de lage rente ziet Domicilie dat het voor klanten interessant blijft om te beleggen in vastgoed. ‘Veel partijen die op zoek zijn naar een mooi beleggingspand, kloppen bij ons aan. Ook krijgen we regelmatig nieuwe objecten in onze portefeuille, waardoor we vraag en aanbod goed kunnen matchen.’

Op weg naar een levendig centrum

Hendrik ziet het winkelarsenaal in Nijkerk de komende jaren iets teruglopen. ‘Eigenlijk moeten we in het centrum een gezonde mix zien te creëren. Meer toe naar funshoppen. Winkelen moet een beleving worden met winkels die je niet overal vindt. Daardoor kun je je onderscheiden van andere winkelgebieden. In zo’n winkelgebied moet ook een plek zijn voor woningen. Want bewoners houden het centrum levendig. Zeker na sluitingstijd.

Tot slot zien vader en zoon volop kansen in het gebied rond de Havenkom. ‘Daar kun je echt iets heel gaafs van maken. We zijn heel benieuwd hoe dat er straks uit komt te zien!’

www.domiciliebedrijfshuisvesting.nl

FBNL4577

 

Geplaatst op: 22-04-2021

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.