Een kwart eeuw BusinessClub Sparta

Dit had hét jaar van Sparta Nijkerk moeten worden. Een promotie voor het eerste elftal lag meer dan binnen handbereik. En ook de BusinessClub, drijvende financiële kracht achter de voetbalvereniging, had wat te vieren: het 25-jarig jubileum. Een terugblik op een kwarteeuw zakendoen rond de voetbalvelden.

Als het coronavirus geen roet in het eten had gegooid was het eerste elftal gepromoveerd naar de Tweede Divisie, het hoogst haalbare niveau op amateurgebied. Daarover bestaat geen enkele twijfel bij het drietal dat digitaal aanschuift om te praten over een kwart eeuw BusinessClub Sparta Nijkerk. Ze zijn er nog vol van. Promotie lag binnen handbereik, maar helaas liep het anders. Toch wordt er niet te lang bij stilgestaan, want Sparta Nijkerk speelde al eerder bij de top en zal daar ongetwijfeld weer komen. Wellicht al volgend seizoen.

Oranje hart
Zoals eigenlijk overal in de wereld heeft het coronavirus een flinke stempel gedrukt op het dagelijks leven in het Nijkerkse. Niet alleen het eerste elftal moest een stapje terug doen, ook BusinessClub Sparta Nijkerk zag een feestje aan de spreekwoordelijke neus voorbij gaan. Dit jaar is het namelijk 25 jaar geleden dat erelid Gert Wulfsen, samen met Klaas Bast, de BusinessClub oprichtte. Het begin van een mooie samenwerking tussen een groep lokale ondernemers met een oranje hart.

“Heel bekend was het principe van een businessclub toentertijd niet, maar er waren verschillende voetbalverenigingen waarbij zo’n club al actief was”, herinnert Gert zich over die tijd. “Zelf was ik na een jaar of negen in het bestuur toe aan wat anders, dus werden Klaas Bast en ikzelf gevraagd om te kijken of het ook wat voor Sparta Nijkerk kon zijn. Na enkele weken van voorbereidingen startten we met een avond voor ondernemers die al op enige manier aan de club verbonden waren. Gastspreker was Hans van Breukelen. Hij hield een betoog over sport en sponsoring, en waarom je eigenlijk gek bent als je je als onderneming niet verbindt aan een sportvereniging. Die boodschap had effect.”

Het Sparta-gevoel
Resultaat van die eerste ondernemersavond was een 17-tal bedrijven dat zich aansloot bij de BusinessClub. Elk met een inleg van duizend gulden. Een vliegende start die in de jaren die volgden alleen maar doorzette. Gert: “Vanaf het eerste moment bleef het aantal ondernemers dat zich bij ons aansloot groeien. Leden brachten andere ondernemers in, of bedrijven meldden zichzelf. We organiseerden ook regelmatig avonden met bekende gastsprekers zoals Johan Derksen, Jack van Gelder en Evert ten Napel en bezochten wedstrijden van onder meer Vitesse, Heerenveen en het Nederlands Elftal. Met bussen vol gingen we dan die kant op en na afloop was er altijd wat te drinken in de bestuurskamer. Het was kleinschalig – kneuterig zou ik bijna zeggen – maar absoluut gezellig. Het Sparta-gevoel zat er bij de businessclubleden goed in.”

Wat misschien nog wel unieker is: het merendeel van die allereerste ondernemers is nog altijd bij BusinessClub Sparta Nijkerk betrokken, weet huidig voorzitter Nico Fiegen. “Het zijn de echte Spartanen, die 25 jaar later nog steeds elke zaterdag langs de velden en in de BusinessHome te vinden zijn. Inmiddels hebben we als BusinessClub 170 leden en is het een onmisbare bron van inkomsten voor de voetbalvereniging geworden. Dat is natuurlijk een compleet andere tak van sport dan in die beginjaren, maar de passie waarmee de zakelijke sponsors zich voor Sparta Nijkerk inzetten is onveranderd gebleven.”

Met stappen vooruit
Een belangrijk moment in de geschiedenis van de BusinessClub was de brand die De Ebbenhorst rond 2004 trof. Evan Kroon (Kroon Nijkerk Vastgoed), oud-voorzitter van de BusinessClub was daar nauw bij betrokken, mede vanuit zijn toenmalige bouwbedrijf. “Een brand is natuurlijk een flinke domper voor een vereniging die iedere cent goed kan gebruiken. Tegelijk was het een kans voor Sparta Nijkerk om te professionaliseren. Het resultaat was een eigen ruimte voor de BusinessClub, die later nog verder uitgebouwd is tot de mooie grote BusinessHome zoals we hem nu kennen. Je zag toen direct dat het drukker werd op de zaterdagen. De BusinessClub zette grote stappen qua professionaliteit, vooral door de invloed van Nico Fiegen en de toenmalige hoofdsponsor Covebo. Zij hebben er samen voor gezorgd dat Sparta Nijkerk op een hoger plan getild werd. De BusinessClub, maar ook het voetbal zelf.”

Sommigen vinden dat jammer, weet Kroon. “Anno 2020 zijn de ondernemersavonden met gastsprekers verleden tijd en met z’n allen met de bus naar Vitesse zit er ook niet meer in. Zelf heb ik daar ook goede herinneringen aan, maar als een vereniging groter en professioneler wordt dan verdwijnen er nou eenmaal zaken. Onder leiding van Nico en zijn medebestuurders is de BusinessClub, maar ook v.v. Sparta Nijkerk naar een hoger plan getild. Het eerste elftal presteert beter dan ooit tevoren, wat je als voetballiefhebber alleen maar kunt toejuichen. En als je jezelf als voetbalvereniging ten doel stelt om ambitieus te zijn, dan hoort enige schaalvergroting daar nou eenmaal bij. Maar waar we als Nijkerkers vooral heel trots op mogen zijn, is dat andere clubs op dit niveau dikwijls door één of twee grote bedrijven draaiende worden gehouden. Terwijl Sparta Nijkerk wordt gedragen een grote groep lokale ondernemers, die elkaar vijftien keer per jaar ontmoeten en onderling goed contact onderhouden en samen de voetbalsport hier levend houden.”

BIN Sparta bestuur

Geplaatst op: 10-12-2020