Dat verdient een bloemetje…

Met jarenlang hard werken en doorzetten heeft hij een mooi bedrijf opgebouwd. Gewoon door te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt. Samen met zijn betrouwbare, loyale werknemers heeft hij het bedrijf gemaakt tot wat het is: een sterk bedrijf. Een plek waar successen steevast worden gevierd met bloemen voor alle werknemers. Wat wil een mens nog meer?

Omzet. Nu en in de toekomst. Door de maatregelen rond corona is de omzet gekelderd en zijn die trouwe werknemers niet altijd volledig inzetbaar. Elke maand moet er geld bij. Er zijn al lange tijd geen successen gevierd, geen bloemen uitgedeeld. Met de NOW-regelingen heeft hij de loonkosten gedeeltelijk gecompenseerd. Maar de andere vaste lasten lopen ook gewoon door. Na overleg met de accountant komt hij tot de conclusie dat het zo niet meer gaat. Het is tijd om in te grijpen. Hij wil zijn werknemers geen van allen kwijt, maar hij moet reorganiseren.

Kort daarna zit hij met mij aan tafel, met pijn in zijn hart. Samen bespreken we welke stappen we moeten zetten om te reorganiseren. We komen tot de conclusie dat één functiegroep moet worden opgeheven. De betrokken werknemers nemen we één voor één door. Wat is hun situatie, waar hebben ze recht op en wat zou de ondernemer nog voor ze willen en kunnen doen?

Eén werknemer is op de einddatum 60 jaar en 2 maanden oud. Zijn perspectief op de arbeidsmarkt is heel slecht en de hoge beëindigingsvergoeding is snel op na een WW-uitkering. Moet deze werknemer na jarenlang trouwe dienst en inzet voor het bedrijf zijn hypotheekvrije huis gaan ‘opeten’ voordat hij met pensioen kan? Dat wil de ondernemer graag voorkomen. We treffen een regeling met deze werknemer. De werknemer gaat 2 maanden later uit dienst. Daardoor heeft hij recht op een IOW-uitkering na zijn WW-uitkering: maximaal 70% van het minimumloon met behoud van zijn hypotheekvrije huis en het inkomen van zijn partner. Dit keer ontvangt de ondernemer een grote bos bloemen van zijn werknemer.

Reorganiseren doet pijn, voor de werknemer en de ondernemer. Soms kunnen we die pijn gelukkig verzachten.

Hans Veldkamp
Juridisch Adviseur