Deeltijdontslag: je beste optie?

Om een forse en heftige ontslagronde of faillissement van hun bedrijf te voorkomen, passen sommige werkgevers in Nijkerk en omstreken deeltijdontslag toe. Wat is het, wat levert het jou op en waar moet je aan denken?

Is het deeltijd-WW?
Nee. Bij deze noodmaatregel maakt de overheid het soms en voor maximaal 24 weken mogelijk om bij UWV voor je personeel WW aan te vragen. Momenteel is deeltijd-WW niet opengesteld. Bij deeltijdontslag heb je UWV niet nodig; je regelt dat volledig intern en bespaart zoveel op je personeelskosten als nodig is.

Wat is deeltijdontslag dan wel?
Je gaat in overleg met je betreffende personeelsleden. Hen verzoek je om zoveel arbeidsuren in te leveren als nodig is om als bedrijf de coronacrisis te overleven. Daarmee leveren ze een deel van hun loon en daaraan gekoppelde arbeidsvoorwaarden in. Je adviseert hen tegelijkertijd om voor hun verloren uren WW aan te vragen. Zo bespaar jij fors op jouw loonkosten. En je personeel heeft weliswaar – en hopelijk zo kort mogelijk – minder inkomen. Maar: ieder kan zo wel bij jou in dienst blijven en komt dus niet op straat te staan. Bovendien hou je alle kennis en ervaring in je bedrijf, want je team blijft intact tot in weer betere tijden.

Wat zijn de aandachtspunten?
Essentieel voor het begrip en de instemming bij je personeel voor deze noodmaatregel is dat je de inhoud en consequenties helder uitlegt en toelicht. Wat betekent het voor hun nettoloon en hun pensioendeelneming? Wat worden hun verplichtingen in de WW? Waar heb je al gesneden in je andere bedrijfskosten? Vindt er een afrekening plaats over de afgelopen periode? Uiteraard leg je bij deeltijdontslag de afspraken vast. In een vaststellingsovereenkomst. Die is ook meteen de nieuwe arbeidsovereenkomst. Een 2-in-1 document dus. Of eigenlijk zelfs 3-in-1: dat contract is bovendien hun entreekaart tot de WW.

NOW aangevraagd?
Ook dan is deeltijdontslag mogelijk. Houd er wel rekening mee dat UWV je kort op de NOW-subsidie. Die korting is echter nog altijd minder dan je loonkostenbesparing. Ook dan is deeltijdontslag dus een goede (of eigenlijk ondanks alles: de beste?!) optie. Start eventuele voorbereidingen voor deeltijdontslag wel op tijd op, want je moet rekening houden met opzegtermijnen voordat je personeel WW kan aanvragen.

Remco Nonkes is adviseur en accountant bij Alfa Accountants en Adviseurs. Hij helpt je graag met een uitwerking van deeltijdontslag voor jouw bedrijf.

www.alfa.nl

Geplaatst op: 25-06-2020