De perfecte medewerker bestaat niet

Onze arbeidsmarkt kraakt in haar voegen. Het invullen van vacatures is topsport geworden. En als je zakelijke plannen maakt, merk je waarschijnlijk ook dat leveranciers en partners niet meer à la minute kunnen meebewegen.

Die krapte op de arbeidsmarkt is helaas niet tijdelijk, laten economische prognoses zien. Tegelijkertijd is er nog een groot onbenut arbeidspotentieel in ons land. Het gaat volgens het CBS om 1,1 miljoen mensen.

We hebben iedereen nodig
Dat zijn bijvoorbeeld mensen die in deeltijd werken en meer uren zouden willen maken, maar ook om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit is een heel diverse groep. Het gaat bijvoorbeeld om chronisch zieken, jongeren die zonder diploma van school zijn gegaan of om mensen met een fysieke of verstandelijke beperking.

Anders kijken naar werknemers
Vaak kijken we vanuit een zorgperspectief naar deze mensen, maar dat doet ze geen recht. Een recent werkbezoek inspireerde me opnieuw om hen te zien als waardevolle arbeidskrachten met hun eigen talenten. Met de juiste ondersteuning (bijv. van een jobcoach) en soms wat aanpassingen aan het werk (jobcarving) of de werkplek, kunnen ze die talenten inzetten voor jouw bedrijf.

Beoordeel iemand op eigen potentieel
Het zou daarbij helpen als we deze mogelijke collega’s niet zomaar vergelijken met andere werknemers. Iedereen is anders. Laten we iedere medewerker beoordelen op zijn of haar eigen ontwikkelpotentie! Door hier oog voor te hebben, zorgen we voor maximale inzet en goede resultaten.

Inclusiviteit zorgt voor meer plezier
Mijn ervaring is dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hele waardevolle, andere eigenschappen meenemen. Deze collega’s zijn vaak erg goed op een bepaald onderdeel. Bovendien zijn het prettige en loyale collega’s om mee samen te werken. In onze organisatie brengen ze vrolijkheid en werkplezier.

Wil je weten hoe je begint, welke regelingen er zijn of welke praktische ondersteuning er beschikbaar is? Kijk dan op werkcentrumregioamersfoort.nl of maak een afspraak voor persoonlijk en kosteloos advies.

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 08-04-2024