De pen van Gerard

Juist nu we de laatste coronamaatregelen achter ons kunnen laten, worden we helaas geconfronteerd maar de verschrikkingen van de oorlog in Oekraïne. Stemden de beelden van overvolle ic’s gedurende de pandemie ons niet bepaald vrolijk, het nieuws uit Oost-Europa is zeker zo verschrikkelijk. Vooral voor de mensen die daar huis en haard moeten verlaten of, erger nog, familieleden moeten verliezen door het ontembare geweld daar.

Gelukkig blijken we hier in het westen toch weer in staat om de groeiende stroom vluchtelingen uit dat gebied op te vangen. Ik verbaas me namelijk wel eens over de negatieve manier waarop onze overheid wordt bejegend en kan me ergeren aan het gezeur van mensen, juist op een moment dat we met elkaar moeten zorgen dat we (na corona) de benen er weer onder krijgen of, in het geval van de oorlog in Oekraïne, elkaar zo hard nodig hebben.

Ik besef me echt wel dat we in onzekere tijden leven. Kennelijk gaan we de grootste negatieve effecten van de coronacrisis nog ondervinden en ook de gevolgen van de strijd tussen Rusland en Oekraïne gaan zeker invloed hebben op onze economie en onze handelsbetrekkingen. Groeiende inflatie, gestegen energieprijzen, kosten van levensonderhoud die maar blijven toenemen en een woningmarkt waar de prijzen inmiddels zo hoog zijn dat het voor starters bijna onbegonnen werk is om daar nog iets betaalbaars te vinden. Toch zou stil zitten, zeker voor ons ondernemers, dan juist volledig verkeerd zijn. Het MKB is naar mijn mening de motor van onze economie en die moet vooral blijven draaien. Een ieder zal voor zich de markt in de gaten moeten houden en toch gewoon bedachtzaam moeten blijven investeren.

Soms prijs ik me ook gelukkig dat ik als ondernemer ook wat belangrijks kan terugdoen voor de samenleving. De – samen met headhunter Liesbeth Mekkering opgerichte –  stichting Beter Lopen maakt zich al een tijdje druk om de zogenaamde Lokomat naar Nederland te halen. Liesbeth viel jaren geleden van haar paard en liep een dwarslaesie op en inmiddels loopt zij alweer goed met krukken. Het apparaat ondersteunt je helemaal terwijl je beweegt en voelt waar de steun kan worden afgebouwd. Onlangs werd het apparaat bij fysiopraktijk Fortius (overigens ook Medisch Partner van Sparta Nijkerk) in gebruik genomen. Misschien wel juist in deze tijd ben ik blij dat ik heb kunnen meehelpen om dit  te realiseren. In het najaar organiseren we overigens een evenement in het Hart van Holland om nog meer geld in te zamelen voor dit prachtige doel.

Tenslotte natuurlijk ook nog even over Sparta Nijkerk: de competitie is door alle coronaperikelen op het moment van schrijven nog maar nauwelijks over de helft en de club doet opnieuw mee om de titel. Ik besef me dat het allemaal nog lang niet beslist is maar hoop, zeker na die twee voortijdig afgebroken seizoenen, dat het nu tóch een keer gaat lukken: Nijkerk vertegenwoordigd op het hoogste amateurniveau van Nederland….. Daar moeten we dan met z’n allen heel erg trots op zijn.

Ik wens spelers en trainers alle succes toe in deze spannende maanden!

Gerard van den Tweel

Geplaatst op: 22-04-2022