Complexe opgaven vragen om teamwork

Kort voor de zomer woonde ik een bijeenkomst bij van de Food Academy Nijkerk. In Kade 10 genoten we van een gezamenlijk diner en spraken we met elkaar over de ontwikkelingen in de foodsector.

Dat zijn er nogal wat. Denk bijvoorbeeld aan de impact van de oorlog in Oekraïne of het stikstofdossier en de transitie van de landbouwsector in Nederland. Maar ook het tegengaan van voedselverspilling, het verminderen van foodmiles, het terugdringen van plastic en het stimuleren van gezonde voedselkeuzes zijn thema’s die Nijkerkse foodbedrijven volop bezighouden.

Afhankelijkheid
Als je even met elkaar praat, merk je al snel dat in de foodsector alles in elkaar grijpt. Je kunt als foodbedrijf zelf de nodige stappen zetten, maar uiteindelijk heb je toch altijd anderen nodig. Leveranciers, ketenpartners, de politiek en de consument. Dat zal in andere sectoren niet anders zijn. Hetzelfde geldt voor maatschappelijke opgaven waar we in Nijkerk voor staan, zoals de energietransitie of het klimaatbestendig maken van woonwijken of bedrijventerreinen.

Verbondenheid
In Nederland zijn we goed in het combineren van heel veel zaken op de kleine postzegel aan ruimte die we ter beschikking hebben. Alles is met elkaar verbonden. Willen we iets veranderen? Dan zullen we dus ook moeten samenwerken. We kunnen het ons daarbij niet veroorloven om schakels in de keten over te slaan, ieders inbreng en participatie is belangrijk.

Kracht
Daarom zou ik willen oproepen: kijk als je dat nog niet doet over de muren van jouw eigen bedrijf heen en laat ook jouw stem als ondernemer horen. Grijp de kans om mee te praten over ontwikkelingen op het bedrijventerrein waar je gevestigd bent. Doe mee als we aan de slag gaan met de uitvoering van economisch beleid, haak aan bij een werkgroep of deel jouw inzichten en ideeën binnen een van de ondernemersverenigingen of winkeliersverenigingen in onze gemeente. Zo kunnen we die afhankelijkheid en verbondenheid inzetten als kracht voor de economische groei en brede welvaart in onze mooie gemeente!

Mariëlle Broekman-van der Pers is wethouder van de gemeente Nijkerk.

www.nijkerk.eu

Geplaatst op: 06-09-2022