Minder starters, meer bedrijven failliet

NIJKERK – Koelt de Nijkerkse economie af of is er sprake van een tijdelijk dipje? Feit is in ieder geval dat het aantal startende bedrijven voor het derde kwartaal op rij gedaald is. Ook het aantal faillissementen stijgt.

Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK). In het eerste kwartaal van 2024 kwamen er 142 nieuwe bedrijven bij in de gemeente Nijkerk. Een jaar eerder waren er dat nog 191. Tegelijkertijd stoppen er meer bedrijven. In januari, februari en maart van dit jaar ging het om 120 bedrijven die hun activiteiten beëindigen, een toename van bijna 8 procent.

Op de fles
Stoppen gaat in de meeste gevallen uit eigen beweging, maar het aantal faillissementen zit wel fors in de lift. In het eerste kwartaal van dit jaar gingen er zes bedrijven op de fles. Dat zijn er al bijna net zoveel als in heel 2023.

Deskundigen verwachten dit jaar een verdere stijging van het aantal faillissementen. De hogere rente, de terugbetalingen van coronasteun en de afzwakkende economie worden daarbij als redenen genoemd.
Nijkerk kent nog altijd een positief groeisaldo: er komen meer bedrijven bij dan dat er stoppen. Maar die groei vlakt wel steeds verder af. Op zijn hoogtepunt – in net najaar van 2022 – kwamen er in één kwartaal per saldo 102 bedrijven bij. Nu zijn dat er nog maar 20.

Landelijke trend
De Nijkerkse ontwikkelingen zijn in lijn met het landelijk beeld. KvK signaleerde begin dit jaar al dat onze economie afkoelt. Vooral de zorg, horeca en bouw krijgen daarbij klappen.

Geplaatst op: 04-06-2024