Broers Bakker drukken door

De één is de regelaar, met oog voor detail in het interne proces. De ander is de calculator met de blik naar buiten. Gert en Freddy Bakker zijn verschillend, maar hebben behalve hun ouders ook het nodige gemeenschappelijk. Hun plezier in het gedeelde directeurschap van Torendruk grafische producties bijvoorbeeld.

In de voetsporen van vader Freek Bakker zijn de twee broers dagelijks te vinden in het twee verdiepingen tellende bedrijfspand met achterliggende druk- en productieruimte aan de Touwslager. Elkaar voor de voeten lopen doen ze niet, vertelt Freddy, want de taken zijn naar volle tevredenheid duidelijk verdeeld. Gert is verantwoordelijk voor alle interne processen en de planning. En Freddy draagt zorg voor de calculatie, financiën en de acquisitie.

Zakelijke conflicten?
Toen 15 jaar geleden vader Freek de pensioengerechtigde leeftijd bereikte en tegelijkertijd mede-eigenaar en zwager Sam van Klinken wilde stoppen met de drukkerij die ze in 1983 samen begonnen waren, was het eerst Gert die zijn entree maakte in het familiebedrijf. Een paar jaar later gevolgd door Freddy, die de eerste jaren werd ingewerkt door Sam. Zeven jaar later nam Freddy de plek in van zijn oom. En zo kwam een nieuwe generatie aan het roer.

Bij Torendruk geen verhalen over hoogoplopende ruzies of zakelijke conflicten: het nieuwe directeursduo werkte vanaf dag één moeiteloos samen. “Jammer hè”, lacht Gert. “Nee, we hebben nooit ruzie gehad, hooguit dat we eens een keertje tot tien moeten tellen. Zelfs onze partners zijn deel van het team en dat loopt ook op rolletjes.”

Voor beide ondernemers is de drukkerij van kinds af aan het vertrouwde decor van hun jeugd. Gert: “We woonden in Nijkerk, dus de drukkerij was dichtbij. Op zaterdagmiddag mochten we vaak helpen opruimen en kleine klusjes doen. Kaarten perforeren bijvoorbeeld. En zo lang ik me kan heugen aten we op vrijdagmiddag patat mee met alle medewerkers. Ik weet nog dat er ook kennissen aanschoven, die gezellig een borreltje meedronken.”

Het geheim van hun succesvolle samenwerking? “Dat we ons niet met elkaars werk bemoeien”, vermoedt Freddy. “Gert doet de planning en heeft contact met klanten. Dat is het hoofdstuk waarvoor hij verantwoordelijk is en waar hij ook heel goed mee uit de voeten kan.”

Dat het ook anders kan, weet Freddy uit eigen ervaring. “Ik heb een tijdje bij een familiebedrijf gewerkt waar ook twee broers de leiding hadden. Daar werd letterlijk met stoelen gesmeten. Daarna gingen ze weliswaar weer goed met elkaar om, maar een opwekkend voorbeeld was het niet. Zó zou ik het niet willen in elk geval.”

Compleet op de kop
Het is mooi om het bedrijf van hun vader samen te kunnen voortzetten, vinden ze beiden, al is het bedrijf bijna onherkenbaar veranderd door de jaren heen. “De grafische industrie is compleet op de kop gegaan door alle ontwikkelingen in de laatste decennia. Waren er voorheen circa 4.500 grafische bedrijven in Nederland, nu zijn dat er nog maar een stuk of 2.000. Een drukkerij is kapitaalintensief en er wordt minder gedrukt. Ook hier in de regio zijn er veel drukkerijen omgevallen of gefuseerd omdat er bijvoorbeeld geen opvolger was.”Des te opmerkelijker dat de eigenaren van Torendruk ook in 2023 opnieuw een stijgende lijn konden constateren. Hoe ze dat verklaren? “Het klinkt misschien standaard”, zegt Gert, “maar ik denk toch dat het onze bedrijfscultuur is die zorgt dat bestaande klanten blijven en nieuwe opdrachtgevers zich melden. We lopen hard voor elke klant. Of het nou een order is van vijf of honderdduizend euro. En ook belangrijk: onze werkwijze klopt van a tot z. Dat wordt gewaardeerd. Het vormt een solide basis voor ons en onze klanten voor de toekomst.”

www.torendruk.nl

Geplaatst op: 11-02-2024