Toen ik aan mijn column begon, realiseerde ik me dat het ook deze keer weer over de coronacrisis en de gevolgen daarvan gaat. Niet zo raar natuurlijk. Maar ondanks de beperkende maatregelen die ons allemaal nog steeds raken, lijkt er licht aan het einde van de tunnel te gloren. Zeker nu het vaccineren in een stroomversnelling gaat komen.
De wereld heeft echter wel een knauw gehad en we zullen met z’n allen zeker nog wel gevolgen ondervinden van dit meer dan vervelende jaar. Meer dan ooit zullen we er met z’n allen de schouders onder moeten blijven zetten en daar waar we kunnen, zullen we elkaar een handje moeten helpen. Daarbij hoop ik dat ook de Nijkerkers de weg naar hun lokale middenstanders weer weten te vinden, zodra dat weer volop kan.Natuurlijk realiseer ik me dat er genoeg ondernemers zijn die het momenteel zwaar hebben, maar laten we ons gelukkig prijzen met het feit dat we toch ook een beroep konden doen op onze overheid met al haar ondersteuningsmaatregelen. Je zult mij zeker niet horen zeggen dat de schade nog wel meevalt. Ik besef me terdege dat er uiteindelijk toch nog steeds ondernemers onderdoor zullen gaan (als dat al niet gebeurd is).

Voor het grootste deel geldt echter, dat zij zich moeten bedenken dat het jarenlang goed gegaan is, maar nu even niet. Meer dan ooit zijn we ons gaan beseffen dat het (indien mogelijk) creëren van wat vlees op de botten en het aanleggen van wat reserves voor iedere ondernemer noodzaak is. En inmiddels hebben we ook ervaren dat we in een land leven dat als het écht niet meer gaat er veelal een beroep kan worden gedaan op allerlei noodfondsen. Daarnaast is gebleken dat we met z’n allen ook inventief kunnen zijn om het hoofd boven water te houden. Er zijn er zelfs die juist in coronatijd een goed jaar hebben gedraaid. Voor verenigingen en instanties is het echter wél passen en meten geweest om de boel draaiende te houden. Huurlasten en andere contractuele verplichtingen lopen door, terwijl bijvoorbeeld kantineopbrengsten volledig weg vallen. Een club als Sparta Nijkerk kan bogen op een groot en trouw sponsorbestand. Ik ga ervan uit dat, indien die ook maar half kunnen, de club juist in deze tijd voor de volle 100% zullen blijven ondersteunen. In ieder geval doe ik dat wel! Echter, het is goed om te horen dat de club alle begrip toont voor sponsors die momenteel niet in de gelegenheid zijn om hun bijdrage te voldoen. Ik weet zeker dat bij de meesten het besef aanwezig is dat hun ondersteuning juist in deze tijd heel hard nodig is.

Ook ik kijk ernaar uit iedereen, straks bij aanvang van de nieuwe competitie, weer ongehinderd te kunnen spreken tijdens het Middagje Sparta Nijkerk. Het zal best vreemd aanvoelen om dat niet meer per se op anderhalve meter en mét mondkapje te hoeven doen, maar ik weet zeker dat we ook snel weer gewend zijn aan het omgaan met elkaar, zoals we dat al ons hele leven gewend zijn. En als de les van het afgelopen jaar is dat we sommige zaken wat meer in acht nemen, is dat toch alleen maar goed?

Beste mensen, we zijn er bijna, houd nog even vol dan kan het over een poosje weer als vanouds zijn! Daar kijk ik naar uit.

Geplaatst op: 21-04-2021