Zelfs met wind tegen groeit de Nijkerkse economie

NIJKERK – Coronacrisis of niet, de bedrijvigheid in Nijkerk is vorig jaar opnieuw gegroeid. Het aantal bedrijven binnen de gemeentegrenzen nam met 2,8 procent toe tot 5.552.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Kamer van Koophandel. De gemeente Nijkerk telt nu 1.280 bedrijven per 10.000 inwoners. Dat is licht hoger dan het landelijk gemiddelde. Ook het aantal zzp’ers nam vorig jaar toe, naar 3.256. Zelfstandig ondernemers zijn afgezet tegen het landelijk beeld nog wel iets ondervertegenwoordigd in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen.

Zwaar, maar overleven
De cijfers bevestigen wat veel economisch deskundigen zeggen: door de coronacrisis hebben bedrijven het weliswaar zwaar, maar de overheidssteun en betalingsregelingen voorkomen tot nu toe een hausse aan faillissementen. Ook zijn er branches die juist profiteerden van de malaise. Zo gaven consumenten in het afgelopen jaar juist meer uit aan bijvoorbeeld boodschappen. Nijkerkse foodbedrijven zoals Arla profiteerden daarvan. De zuivelgigant zag haar omzet in het merk Arla vorig jaar met maar liefst 23 procent groeien.

Ook in de Nijkerkse winkelstraat is de schade van de coronacrisis nog te overzien. Er stonden begin 2021 weliswaar iets meer winkels leeg (13,9% van het totaal aantal verkooppunten) dan het jaar ervoor, maar het totale lege winkelvloeroppervlak nam juist iets af.

Winkelleegstand stabiel
Ondanks de economische groei daalde Nijkerk wel op de ranglijst van economische topgemeenten in Nederland. In 2019 scoorde Nijkerk nog een 39e plek, vorig jaar zakte de gemeente terug naar plaats 52. Nijkerk laat nog wel altijd regiogemeenten als Ermelo (109), Zeewolde (131), Putten (154) en Bunschoten (158) achter zich. Buurgemeenten Barneveld (14) en Amersfoort (15) scoren wel hoger dan Nijkerk. De ranglijst wordt jaarlijks opgesteld door Bureau Louter uit Delft. De onderzoekers kijken daarbij naar het aantal arbeidsplaatsen, de toegevoegde waarde (dat is: de omzet min de inkoop van goederen en diensten) en het aantal startende bedrijven.

Geplaatst op: 22-04-2021