Zonnepanelendak Bouw Logistic Services inspireert

Het is twee jaar geleden dat Martien Bouw de aanvraag indiende voor dit immense zonnedak waarbij hij slim gebruikmaakte van de gunstige subsidieregelingen. Een jaar later was het project operationeel. “In totaal wordt er circa 2.000.000 kilowatt per jaar opgewekt,’’ vertelt Bouw. “Veel meer dan wij nodig hebben en dat doen we natuurlijk niet voor niets. De investering en organisatie lieten we over aan ZonXP, waarmee we feitelijk alleen ons enorme dakoppervlak verhuren, wat interessant is voor de beperking van de CO2-uitstoot van Bouw Logistic Services.’’

Lean & Green

Het zonnepanelen-dak maakt deel uit van een groter plan van Bouw Logistic Services om op een maatschappelijk verantwoorde manier en zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Zo nam het transportbedrijf ook duurzame maatregelen op het gebied van veiligheid en uitstoot. Hiervoor sleepten ze in in 2017 een Lean & Green Award in de wacht, waarmee Bouw Logistic Services op de kaart kwam te staan als een partij die de vermindering van CO2-uitstoot zeer serieus neemt.
“Maatschappelijk verantwoord ondernemen is meer dan energiebesparing”, vervolgt Martien. “Het is een verandering van het hele beleid. Daarom hebben we bewust bedrijfsbreed gekeken naar de mogelijkheden. Een leuk voorbeeld zijn bijvoorbeeld de trainingen die onze chauffeurs krijgen om hun rijstijl te verduurzamen. Met de training worden zij zich bewust van wat zij persoonlijk kunnen bijdragen. Alles bij elkaar genomen hebben we de de uitstoot van ons transportbedrijf in de afgelopen vijf jaar met 20% kunnen verminderen.”

Mindset

De belangrijkste les die Martien getrokken heeft is dat er een verandering van mindset nodig is. Niet alleen van de ondernemer, maar van het hele team. “In ons geval ontdekten we dat we als ondernemers heel druk met dit thema bezig waren maar dat het management en veel medewerkers geen idee hadden. Dat kregen we boven water met een MVO-scan waarbij we medewerkers vroegen een enquête in te vullen. De antwoorden konden niet verder uit elkaar liggen. Daar hebben we natuurlijk enorm van geleerd. We zijn nu volledig transparant en delen zowel in- als extern de groei die we doormaken.”

Voertuigen op waterstof

Dat Bouw Logistic Services zich verder zal ontwikkelen op dit gebied is ook voor Menno van Luijn van Stichting de Energieke Regio een vast gegeven. Hij ziet bijvoorbeeld kansen op het gebied van waterstofproductie. “De techniek om energie om te zetten in waterstof is er al”, vertelt hij enthousiast. “Stel dat Bouw Logistic Services het voor elkaar zou kunnen krijgen om hun te veel opgewekte energie te kunnen gebruiken om hun vrachtwagens van brandstof te zien. Je kunt zo uitrekenen wat voor enorm effect dit zal hebben op CO2-uitstoot!”

De regioregisseur van de Stichting Energieke Regio positioneert Bouw Logistic Services graag als voorbeeld voor Nijkerkse ondernemers. “Niet dat per se iedereen het op deze manier hoeft te doen. Je kunt energie opwekken, maar ook maatregelen nemen om energie te besparen. Bijvoorbeeld door je bedrijfspand beter te isoleren. Er zijn mogelijkheden genoeg waarbij wij graag assisteren met bijvoorbeeld een duurzaamheidsscan. Voor de kosten hoeft een ondernemer het niet te laten want die worden voor 50 procent vergoed uit subsidie.”

Doe mee!

De Stichting Energieke Regio en de Bedrijvenkring Hoevelaken Nijkerk werken nauw samen met de gemeente Nijkerk om Nijkerkse ondernemers zoals Martien Bouw te stimuleren duurzaamheidsmaatregelen te treffen. In februari organiseerde de BHN daarom een informatiebijeenkomst voor ondernemers in Nijkerk. “Dat was een groot succes’’, vertelt voorzitter Gerke van Zalk. “Ruim twintig ondernemers sloten zich direct bij ons aan. Het is mooi om te zien dat steeds meer bedrijven actie ondernemen. Het kan best een investering zijn, maar het is wel een investering die zich terugverdient. Over tien, twintig of dertig jaar zullen de meeste bedrijven daar dan ook flink van profiteren.”
Ondernemers die meer willen weten over duurzaamheidsmaatregelen binnen de gemeente of geïnteresseerd zijn in een duurzaamheidsscan kunnen zich melden bij Menno van Luijn via mvanluijn@energiekeregio.nl.

Geplaatst op: 14-12-2018