Ondernemen in crisistijd

Wie onderneemt, loopt risico’s. En juist in crisistijd wordt dat duidelijk. Tal van ondernemers stijgt het water tot aan de lippen. Business in Nijkerk maakte een belronde in deze bizarre tijd. 
Remco Nonkes, Alfa Accountants en Adviseurs
De Nijkerkse vestiging van Alfa Accountants heeft circa 450 bedrijven als klant. Directeur Remco Nonkes merkt dat het nodig is om de rust te bewaren in deze tijd. “Dat klinkt tegenstrijdig, maar paniekvoetbal gaat niks opleveren. Ondernemers zijn geneigd om heel snel beslissingen te nemen. Aflossingen opschorten, belastingbetalingen vooruitschuiven, alle regelingen aanvragen… Is het wel wijs om nu meteen van alle regelingen gebruik te maken. Uiteindelijk zullen alle verplichtingen toch voldaan moeten worden. Mijn advies is dan ook om goed te kijken naar wat je daadwerkelijke liquiditeitsbehoefte is. Ga eens rustig zitten en maak eens twee of drie scenario’s. Wat gebeurt er in het slechtste geval? Hoe sta je ervoor als de omstandigheden wat gunstiger worden? En wat is het meest positieve scenario? Hoe lang kan je het in deze crisis volhouden? Op basis van die scenario’s onderneem je vervolgens actie.’’
“Cash is king, dat is altijd zo geweest, maar dat wordt in een crisis des te duidelijker. Het is zo belangrijk om goed op je netvlies te krijgen en te houden wat je liquiditeitspositie is. Niet alleen vandaag, morgen en volgende week, maar hoe sta je ervoor over drie, vier maanden of een half jaar… Dat zijn belangrijke cijfers nu.’’“Wat me opvalt in deze crisis is het grote wij-gevoel. Jammer dat er dit voor moet gebeuren natuurlijk, maar het is wel mooi om te zien. Dat ondernemers solidair zijn met elkaar, maar ook dat werknemers zich van hun beste kant laten zien. Thuiswerken, de kinderen lesgeven… Het vraagt heel wat van iedereen. Ik heb een kleine veertig mensen in mijn team waarvan ik natuurlijk al gewend was dat ik ze niet elke dag zag. Maar dit vraagt wel om een goede aanpak. Contact houden, niet alleen per telefoon. Ik zie dat videobellen ook belangrijk wordt. Er zijn bij ons collega’s die nu de video-vrijdagmiddag-borrel in het leven hebben geroepen. Het gevaar bestaat natuurlijk dat je het echte contact met elkaar verliest. Normaal zie je het wel als een medewerker een probleem heeft met een opdracht, dan hoor je iemand even zuchten bij wijze van spreken. Dat soort signalen krijg je nu niet mee, dus is het des te belangrijk om met elkaar in verbinding te blijven.”
Freddy Bakker, Bestuurslid Bedrijvenkring Hoevelaken Nijkerk (BHN)
“Net als voor iedereen kwam dit wel heel onverwachts ja. Op de bewuste donderdag 12 maart, toen alle evenementen werden afgelast, kregen we hier in onze drukkerij ook het ene na het andere telefoontje. Uiteraard werden alle drukorders geannuleerd die met allerlei bijeenkomsten te maken hadden. Ook onder onze leden vallen er zware klappen. Met name in de horeca en in de evenementenbranche natuurlijk. Maar niemand gaat hieraan ontkomen. Ik hoor ook dat de autoverkoop nagenoeg stil is komen te liggen. Dat zijn geen uitgaven die je nu gaat doen. Het crisisjaar is uitgerekend ook het jaar dat de BHN 50 jaar bestaat. Het jubileum wordt in oktober gevierd, dus dat duurt nog even.”“Maar een bedrijvenvereniging is er ook om juist in dit soort tijden voor elkaar klaar te staan. Ook wij hebben een oproep gedaan om elkaar te ondersteunen. Door zoveel mogelijk lokaal in te kopen en elkaar te helpen. Initiatieven kunnen op onze website gedeeld worden en op aanvraag via de nieuwsbrief worden verspreid.”
Lyanne van den Berg, Alberto’s Italian
“Alberto’s Italian is een horecabedrijf met meerdere zaken en een flinke personeelsbrigade. Aan de ene kant een groot nadeel in een situatie als deze omdat je maandelijkse kosten zo hoog zijn. Aan de andere kant zijn we gedreven ondernemers en daardoor ook slagvaardiger. We waren voor de crisis al druk bezig om een nieuw bestelsysteem in het leven te roepen. Een systeem waarmee mensen die op het terras zitten zelf een drankje kunnen bestellen op hun smartphone. Dat systeem was nog niet helemaal klaar, maar dat hebben we nu versneld laten doorontwikkelen om een goed bezorgsysteem te kunnen opzetten.””Dat de schade enorm is, stond meteen al vast. Je kunt dan twee dingen doen. Dicht gaan en niks doen of toch aan de slag en overschakelen naar afhaal en bezorging. Ik hoor om me heen wel dat mensen stoppen omdat ze denken dat ze anders geen vergoeding krijgen, maar wat ons betreft kan niks doen nooit goed zijn. Stilstand is achteruitgang. Ook al halen we bij lang na niet de omzet die nodig is, we laten nu wel zien dat we er zijn en we blijven aangehaakt bij onze gasten.’’
Wennen
Albert Hotzky, eigenaar van Alberto’s, is ook adviseur horeca van Droomparken. Vanuit die rol begeleidt hij ook zes ander horeca-ondernemers over hoe in deze crisis te handelen.”Waar veel restaurants mee worstelen is dat ze niet ingesteld zijn op bezorgen en afhalen. Het is een nieuwe manier van werken waar iedereen aan moet wennen. Normaal kan je heel precies plannen op de capaciteit die je hebt. Dat werkt voor een bezorgrestaurant wel even anders. Je kunt geen honderd mensen tegelijkertijd van een hoofdgerecht voorzien. Dat is ook de reden waarom we nu een aangepaste kaart hebben. Een andere uitdaging is natuurlijk de afstand. Onze gasten komen normaal gesproken overal vandaan. Logisch dat vaste gasten uit Putten en Spakenburg en weet ik veel waarvandaan ons bellen of ze mogen bestellen. Super lief natuurlijk. Maar hoe krijg je het warm bij de klant als ze wat verder weg wonen? Zeker in het begin is dat echt wel even puzzelen. Nu hebben we bijvoorbeeld tassen laten komen met een warmte-element erin.”Teamgevoel
“Elke crisis heeft ook gunstige effecten. Dat geldt ook voor corona-crisis. Het teamgevoel bijvoorbeeld. Dat is echt fantastisch. Je ziet nu dat je werknemers super gemotiveerd zijn en voor tweehonderd procent hun werk doen. Toen de eerste bestellingen via de website binnen kwamen, was iedereen als een kind zo blij… Daarnaast kregen we door deze crisis de kans om groot onderhoud te doen. Alles is gepoetst, geschilderd, bijgelakt en schoongemaakt. De zaak staat er weer helemaal strak bij.”“Hoe groot de schade precies is zullen we pas weten als dit achter de rug is. Het is zo zuur allemaal. Voor iedereen. Je bent zo hard aan het werk, je bouwt iets op en dan opeens dit. Maar we zijn positief en optimistisch. We hebben een prachtig bedrijf en dat laten we ons door deze crisis niet afpakken.

Nico Fiegen, Businessclub Sparta Nijkerk
Spannende tijden bij de Sparta Business Club waar Nico Fiegen voorzitter van is. Na bijna een heel seizoen bovenaan te hebben gestaan (nota bene als promovendus) blijft nu de bekroning uit en worden alle uitslagen en standen ongeldig verklaard.“Natuurlijk moet je uitkijken dat je voetbal in deze tijd niet té belangrijk maakt, maar daar mag je natuurlijk ook best teleurgesteld over zijn. Als je denkt kampioen te worden en ineens is alles voorbij….’’“Er zit niks anders op. Uithuilen en opnieuw beginnen. Maar het coronavirus brengt ons ook andere uitdagingen. We hebben een hondstrouwe businessclub met 170 leden. De Business Lounge puilt uit op zaterdag. Allemaal ondernemers die de club op een fantastische manier ondersteunen. We hebben nagedacht of we ook in deze tijd elkaar kunnen steunen. Onze opdracht is sponsoren te verrassen en verbinden waardoor het netwerk ook op zich een positieve functie heeft.”De businessclub van Sparta wil er graag zijn voor haar leden. Juist in deze tijden van crisis. Eén van de Sparta-spelers, Janic Makizodila, heeft nog niet zo lang geleden een zakelijk platform gelanceerd om artiesten en zalen aan elkaar te koppelen. Hij heeft aangeboden om dit platform (BookThat) om te bouwen naar een app waarmee Sparta Business Club leden elkaar kunnen vinden.Ondernemers kunnen hierop aangeven waar ze in deze tijd behoefte aan hebben, maar ook wat ze te bieden hebben. Dat kan gaan om financieel advies, een auto die stilstaat en die je in corona-tijd aanbiedt om een ander te helpen, een broodjesservice… “We geven alle ondernemers de gelegenheid om te vragen waar ze behoefte aan hebben en aan te bieden wat ze zelf in huis hebben. En het mooie is dat er natuurlijk al van alles gebeurt op dat gebied. Zo weet ik dat Covebo 25 lease-auto’s heeft staan waarvan een deel niet in gebruik is. Die hebben ze aangeboden aan verpleegkundigen om naar hun werk te gaan.”Evert-
Hein Schuiteman, Schuiteman Accountants & Adviseurs
Hoe lang gaat dit duren? Dat is de vraag die alle ondernemers het meest bezighoudt, constateert Evert Hein Schuiteman. “Dat gezondheid op één staat mag duidelijk zijn. Tegelijkertijd is het ook reëel om de vraag te stellen hoeveel dit economisch mag kosten; het is natuurlijk onmogelijk om daar een goed antwoord op te geven, maar moet je een hele economie in elkaar laten storten om zo min mogelijk mensen te laten overlijden…”Je moet nu in scenario’s denken, geeft ook Schuiteman aan. En dan die scenario’s vertalen. “Wat betekenen ze voor mijn personeel, voor mijn liquiditeit. Op basis daarvan maak je een plan, ga je met je bank in gesprek, met je verhuurders, maar zeker ook met je personeel. Vergeet dat niet. Wacht daar niet te lang mee. Ga het gesprek aan. Wil je nu een dag minder werken zodat we het langer gaan volhouden of wil je nu maximaal salaris wat kan betekenen dat ik over een paar maanden tien van de veertig medewerkers moet ontslaan. Zeg het maar. Werknemers zullen moeten gaan meedenken. De vanzelfsprekendheid waarmee je in de afgelopen jaren ook wel een andere baan konden vinden gaat er wel af. Dat zou in de komende periode wel eens heel anders kunnen gaan worden.’’Er vallen al grote klappen en dat gaan er veel meer worden, voorspelt Schuiteman. “Maar de tegenstellingen zijn ook groot. Er zijn bedrijven die een terugval hebben naar nul omzet, maar er zijn er ook die beter draaien dan ooit. De foodsector draait uitstekend. De consument is nu genoodzaakt al zijn eten en drinken in de winkels te kopen. Om die reden gaan transport en logistiek ook heel goed. Net als een deel van de bedrijven dat actief is in de medische sector. De zzp’er daarentegen gaat een zware tijd tegemoet. Dat hebben we in de vorige crisis ook gezien. De zzp-schil die veel bedrijven om zich heen  hebben om flexibel te blijven gaat er nu af. Zij gaan nu weer de prijs betalen omdat ze even niet meer nodig zijn.”
Gerrit Hopster, Online Leadbox
Ook bij digitaal leadgeneratiebedrijf Online Leadbox zorgt de coronacrisis voor verschuivingen. Retailers en horecabedrijven trappen op de rem, vertelt Gerrit Hopster. Aan de andere kant zijn er juist ook klanten die nu extra kansen zien. “Denk bijvoorbeeld aan ICT-bedrijven met oplossingen voor virtueel vergaderen. Die hebben nu goud in handen. Maar doordat iedereen op elkaars lip zit, groeit wellicht ook het werk voor mediators en advocaten. Het is wel zaak om vanuit de context van deze periode te communiceren. Niemand zit te wachten op ‘Corona Voordelen’. Je kunt ook makkelijk veel goodwill verspelen.”Moet je in deze onzekere tijden waarin consumenten en bedrijven de hand op de knip houden wel inzetten op marketing? “Daar hoort een genuanceerd antwoord bij”, zegt Hopster. “Wat wij zien is dat mensen weliswaar minder kopen, maar zich nog wel oriënteren op een aankoop voor later. De behoefte is er dus nog wel en ze hebben ook meer tijd voor die oriëntatie. Daar kan je gebruik van maken. Organiseer bijvoorbeeld webinars, verzamel mailadressen door digitale brochures aan te bieden. Als straks de maatregelen versoepeld worden, kan jij direct met deze leads aan de slag. Je hebt je bedrijf dan weer eerder op de rit en pakt een voorsprong in plaats van dat je met een achterstand op je concurrenten begint.”Online Leadbox biedt op haar website een gratis corona actieplan aan voor ondernemers, met stappen en tips om met bestaande klanten in contact te blijven en met potentiële klanten in contact te komen. “In wat voor branche je ook actief bent, ons advies is: ga niet op je handen zitten. Kijk welke kansen er zijn om je business te digitaliseren. Ik moet wel eerlijk zijn: als je nog niets digitaal deed, is het de vraag of je snel genoeg nu kunt omschakelen. Maar als je daar al een beetje mee bezig was en liquide bent: pak dan door. Maar wel met een goed plan. Ga niet lukraak online adverteren. Dat is door deze crisis ook niet per definitie goedkoper, zoals veel geroepen wordt. Wij hebben hier 100 campagnes draaien en ik zie dat we soms meer bezoekers en een hogere conversie kunnen realiseren tegen lagere kosten, maar echt niet in elke branche.”
 

Geplaatst op: 17-04-2020

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Business in Nijkerk

Business in Nijkerk is een platform voor onafhankelijk zakennieuws. Tegelijkertijd hebben bedrijven in deze gemeenschap zelf ook zoveel nieuws te melden. Die boodschap voor hen formuleren is óók de missie van Business in Nijkerk.